Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

05 June, 2009

Orang Dayak lebih kaya berbanding dulu kata Uggah


Caption: APA KHABAR? Uggah sambil diiringi oleh (belakang beliau) Lawson dan Sigan sedang bersalaman dengan penduduk rumah Setang sebaik sahaja tiba di situ baru-baru ini.

DEBAK, Jumaat (5 Jun) – Sambutan secara besar-besaran Gawai Dayak, rumah panjang berkonkrit yang luas dan jumlah kenderaan keluarga yang banyak adalah merupakan bukti kejayaan peningkatan taraf hidup masyarakat Dayak di negeri ini kata Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Douglass Uggah anak Embas.

Menurut beliau kejayaan peningkatan taraf hidup masyarakat Dayak pada masa sekarang ternyata menolak sama sekali dakwaan pemimpin de’facto Pakatan Rakyat (PR) Datuk Seri Anwar Ibrahim dan para konconya yang mendakwa masyarakat Dayak masih dilanda masalah kemiskinan tegar selama ini.

“Anda tidak boleh mengadakan perayaan Gawai Dayak secara besar-besaran kalau hidup sekadar kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

“Bagaimanapun masyakarat Dayak kini dapat mengadakan perayaan utama mereka secara besar-besaran di rumah panjang masing-masing yang serba maju...ini menunjukkan bahawa orang Dayak tidak lagi miskin seperti mana yang didakwa oleh mereka (konco Anwar) selama ini,” katanya.

Beliau yang juga Naib Presiden Kanan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) berkata demikian kepada pemberita ketika merasmikan Upacara Gawai Mangkong Tiang di Rumah Setang, Ulu Babu, Rimbas dalam daerah Debak, Betong baru-baru ini.

Selain itu Uggah juga menambah bahawa jalan raya sesak dengan jumlah kenderaan milik masyarakat Dayak yang banyak ketika pulang ke kampung halamannya pada 30 Mei lalu.

“Lapan daripada 10 buah kenderaan itu boleh dikatakan milik Dayak. Lagipun saya menjangkakan setiap keluarga dari 27 buah bilik rumah panjang (Ulu Babu) ini mempunyai kenderaan atau lebih,” katanya.
Beliau juga menambah ianya adalah merupakan satu perubahan taraf hidup penghuni rumah panjang berkenaan yang ketara berbanding ketika mula mengunjungi rumah panjang itu pada tahun 1978 dahulu.

“Mereka yang membesar pada era tahun 1980-an perlu menerangkan kepada generasi muda anda tentang bagaimana kita meningkat maju dari masa ke semasa disamping mengekalkan kestabilan politik ini secara bersama sehingga menyumbang ke arah kemajuan masyarakat kita pada masa sekarang,” katanya.

Turut bersama Uggah ketika merasmikan Upacara Gawai Mangkong Tiang ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Saban, Robert Lawson Chuat dan Residen Bahagian Betong, Romie Sigan Daniel.
Tamat.

No comments:

Post a Comment