Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

18 June, 2009

Orang Dayak harus cari jalan majukan tanah NCR - Taib

LUBOK ANTU, Khamis (18 Jun) – Orang Dayak terutamanya kaum Iban di kawasan Batang Ai, Lubok Antu perlu mencari jalan untuk membangunkan Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) milik masing-masing kata Ketua Menteri Sarawak Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Manai Jalak, Nanga San Panjai, Lubok Antu di sini hari ini yang dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Kaum Iban di kawasan ini menurut beliau tidak seharusnya membiarkan tanah NCR milik mereka terbelangkai kerana ia mampu mengeluarkan hasil sekiranya diusahakan dengan cara yang betul.

“Lagipun wakil rakyat anda di sini (Dewan Undangan Batang Ai) iaitu Malcom Mussen anak Lamoh adalah merupakan bekas kakitangan kerajaan yang berpengalaman luas dan tahu selok-belok mengenai pembangunan tanah.

“Manakala pemimpin kaum Iban iaitu Dato Sri Dr James Jemut pula memegang portfolia Menteri Kemajuan Tanah yang secara tidak langsung mempunyai hubungkait dengan hal ehwal pembangunan tanah penduduk,” katanya.

Jadi kaum Iban di kawasan Batang Ai menurut Taib perlu mengambil peluang menerusi kelebihan barisan pemimpin kaum mereka (Mussen dan Masing) untuk membangunkan tanah NCR masing-masing.

“Saya berharap Malcom berusaha mencari jalan iaitu cara yang terbaik untuk memajukan tanah NCR di kawasan ini serta bekerjasama dengan Dr Masing yang bertanggungjawab menjaga tanah untuk meningkatkan taraf hidup penduduk-penduduk di sini,” katanya.

Sementara itu beliau mengucapkan terima kasih kepada rakyat di Batang Ai kerana memberi kemenangan dengan kelebihan undi yang banyak kepada calon Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil pada 7 April lalu.

Ianya sekaligus menurut Taib telah membuktikan bahawa pengundi di Batang Ai tidak mudah terpengaruh dengan janji dan hasutan parti pembangkang yang sememangnya sentiasa mencari mangsa untuk menyokong perjuangan mereka mereka selama ini.

Majlis yang dirasmikakan oleh Najib itu turut dihadiri oleh para menteri persekutuan, menteri kabinet kerajaan negeri Sarawak, para wakil rakyat BN, pegawai tinggi kerajaan, ketua kaum dan penduduk dari sekitar daerah ini.

Tamat....







No comments:

Post a Comment