Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

18 June, 2009

"Kerajaan tiada niat nak rampas tanah penduduk," - Najib

LUBOK ANTU, Khamis (18 Jun) - Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak mempunyai sebarang niat untuk merampas tanah mana-mana pihak khususnya yang membabitkan masyarakat kaum Iban di negeri ini kata Perdan Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurut beliau tiada sebab bagi masyarakat kaum Iban di negeri ini untuk berasa bimbang dengan pemilikan Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) mereka memandangkan kerajaan telah memberi jaminan berhubung perkara itu selama ini.

“Kerajaan sebaliknya mahu menjamin masa depan masyarakat kaum Iban di negeri ini dengan menyelesaikan segala masalah yang berkaitan dengan isu tanah NCR milik mereka sebelumnya,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Manai Jalak, Nanga San Panjai, Lubok Antu di sini hari ini yang dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Selain itu beliau juga telah berbincang dengan Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud mengenai hal kemajuan tanah yang akan dimajukan di bawah konsep model pembangunan bagi tujuan perolehan pendapatan tetap kepada masyarakat kaum Iban di negeri ini.

``Saya percaya model pembangunan ini akan menjamin masa depan masyarakat kaum Iban yang lebih baik asal sahaja mereka memberi kepercayaan dan keyakinan kepada kerajaan untuk terus membela untung nasib dan masa depan mereka,'' katanya.

Najib turut melahirkan rasa gembira dan terharu apabila BN berjaya mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai menerusi pilihan raya kecil yang lalu menerusi tambahan majoriti yang begitu membanggakan.

Kemenangan BN di Batang Ai membuktikan bahawa masyarakat kaum Iban di sini masih menaruh keyakinan terhadap kerajaan dalam melaksanakan pelbagai projek pembangunan di kawasan berkenaan.

``Saya mengucapkan taniah kepada hero Batang Ai iaitu Malcom Mussen Lamoh yang telah menang pada pilihan raya kecil lalu dan jangan berasa bimbang kerana kita akan sentiasa berada di belakang beliau untuk memastikan kesinambungan projek pembangunan di kawasan ini.

``Anda (Malcom) telah buat keputusan yang tepat daripada kerjaya sebagai seorang kakitangan awam kepada seorang wakil rakyat yang dapat memberi khidmat kepada masyarakat di Batang Ai,'' katanya.

habis

No comments:

Post a Comment