Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

05 June, 2009

Kerajaan serius terhadap aspek pembangunan rakyat kata Harden


Caption: RASMI...Harden (lima dari kanan) bersama Masir (kiri beliau) dan para tetamu undangan yang lain sedang menyempurnakan upacara memotong kek bersempena dengan majlis itu di sini hari ini.

SRI AMAN, Jumaat (5 Jun) – Kerajaan pimpinan parti komponen Barisan Nasional (BN) masih memberi penekanan serius terhadap aspek kemajuan dan kesejahteraan rakyat khususnya sekali bagi mereka yang menetap di kawasan luar bandar dalam negeri ini.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Rumah Terbuka Hari Gawai bagi peringkat Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) cawangan Simanggang bertempat di Rumah Batang, Entawa Undop, Sri Aman hari ini.

Usaha terbabit kata beliau dapat dilihat melalui pelbagai program pembangunan yang yang telah, sedang dan akan giat dilaksanakan oleh negeri untuk menfaat dan kesenangan semua lapisan masyarakat di negeri ini.

“Kerajaan menerusi teraju Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud kini bakal melaksana beberapa projek pembangunan untuk semua masyarakat di negeri ini seperti Projek Koridor Tenaga Boleh Diperbaharui (SCORE), Projek Agropolitan di Lingga (Sri Aman) dan sebagainya.

“Bagaimanapun usaha ini akan sukar dicapai dengan berkesan sekiranya masyarakat tidak memanfaatkan sepenuhnya segala peluang dan kemudahan pembangunan yang telah disediakan oleh kerajaan untuk mereka,” katanya.

Justeru masyarakat di negeri ini kata Harden tidak boleh bersikap berdiam diri dan hanya mengharapkan segala bantuan dan subsidi daripada pihak kerajaan sahaja demi kesenangan hidup masing-masing.

Sebaliknya semua masyarakat menurut beliau perlu berdikari, mempunyai inisiatif dan merebut segala peluang pembangunan yang telah disediakan oleh kerajaan sebelum dan selepas ini.

“Peluang yang disedia oleh kerajaan ini termasuklah dari sektor perindustrian, perniagaan, Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT), perladangan, pendidikan, pelancongan, perkhidmatan dan sebagainya.

“Dalam konteks ini, masyarakat haruslah berupaya untuk memahami dan menerima perubahan serta idea-idea baru dengan mengubah cara kita berfikir serta bekerja supaya kitak tidak tercicir dari arus pembangunan yang kian pesat melanda pada masa sekarang,” katanya.

Hadir sama pada majlis itu ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, Pemanca Sii Toh Peng, Pemanca Tay Ban Cho dan para ahli jawatankuasa parti SUPP cawangan Simanggang yang lain.

Tamat.

No comments:

Post a Comment