Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 June, 2009

Kerajaan rancang pembangunan secara teliti kata Rayong


Caption: UNTUKMU....Dr Rayong (kiri) menerima cenderamata daripada Tr Mau (kanan) sambil disaksikan Nyalau (tengah) dan Geoffery (belakang Rayong) dalam majlis terbabit.

original version by Edwin Raoh

ENGKILILI, Rabu (24 Jun) - Kerajaan negeri memberikan fokus utama kepada perlaksanaan pelbagai projek pembangunan yang mampu mendatangkan faedah serta kebaikan terhadap semua penduduk di kawasan dalam dan luar bandar di negeri ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnical Rayong anak Ngipa berkata, pihak kerajaan telah mengadakan perancangan strategik dan pelan pembangunan yang terperinci sebelum projek pembangunan di sesuatu kawasan terbabit dilaksanakan secara menyeluruh.

“Kita tidak akan melaksanakan sesuatu projek pembangunan itu dengan sewenang-wenangnya tanpa mengambil kira faedah yang bakal dinikmati oleh penduduk di sesuatu kawasan dalam negeri ini.

“Sebaliknya kita sebagai pihak kerajaan akan memberi fokus terhadap perlaksanaan projek pembangunan yang mampu memberikan keuntungan secara menyeluruh terhadap penduduk demi kebaikan bersama,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Rumah Mau, Enteban, Skrang, dalam kawasan daerah kecil Engkilili, Sri Aman baru-baru ini.

Sementara itu, Dr Rayong turut menyeru kepada semua penduduk yang menetap di kawasan luar bandar agar sentiasa bersabar sekiranya mereka ingin menikmati faedah daripada perlaksanaan sesuatu projek pembangunan.

Jelas beliau, kerajaan tidak akan sesekali mengabaikan proses pembangunan di kawasan luar bandar namun sebaliknya akan berusaha keras untuk mengenalpasti sesuatu projek yang boleh dilaksanakan bagi mempertingkat taraf kehidupan penduduk yang masih lagi menetap di kampung mahupun rumah panjang.

“Kesabaran adalah sikap yang perlu ada dalam diri setiap penduduk tempatan yang masih menetap di kawasan luar bandar dalam negeri ini memandangkan kerajaan tidak akan sama sekali mengabaikan kebajikan mereka di masa akan datang,” katanya.

Dalam majlis terbabit Rayong telah mengumumkan peruntukkan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) sebanyak RM5,000 kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Rumah Mau manakala RM5,000 untuk biro wanita rumah panjang tersebut.

Majlis yang dirasmikan oleh Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak itu turut dihadiri oleh Pegawai Penerangan Parlimen P.203 Lubok Antu, Geoffery Baja anak Ricky Maba, Pembantu Luar Kanan JASA Engkilili, Edwin Ancheh dan para ketua kaum dari sekitar daerah kecil Engkilili serta Lubok Antu.

Tamat....

No comments:

Post a Comment