Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

05 June, 2009

Gawai sebagai platform perpaduan - Harden


Caption: RAIKAN BERSAMA...Harden dan isteri, Simba Nalang (duduk tengah) merakamkan gambar kenang-kenangan bersama para tetamu ketika berlangsungnya majlis rumah terbuka di kediaman beliau 1 Jun lalu.


SRI AMAN, Khamis (4 Jun) – Perayaan Gawai Dayak perlu dikekalkan sebagai sebuah ‘platform’ untuk mengeratkan hubungan perpaduan di antara penduduk berbilang kaum dalam negeri ini.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis berkata demikian ketika ditemui pemberita ketika berlangsungnya Majlis Rumah Terbuka Gawia Dayak 2009 di kediaman beliau dalam kawasan Jalan Tini pada 1 Jun lalu.

Menurut beliau perayaan Gawai Dayak telah menghimpunkan semua penduduk berbilang kaum termasuk Cina, Melayu dan Iban dalam memeriahkan lagi suasana sambutan perayaan berkenaan pada 1 Jun setiap tahun.

“Berbanding dengan zaman dahulu, perayaan Gawai Dayak adalah merupakan perayaan yang boleh dimeriahkan secara bersama oleh oleh semua kaum dan bukannya khusus untuk penduduk kaum Dayak sahaja.

“Justeru dengan kata lain Gawai harus dikekalkan sebagai sebuah platform untuk mengekalkan hubungan perpaduan dikalangan semua kaum ke arah menjayakan konsep 1Malaysia pada masa akan datang,” katanya.

Selain itu hubungan perpaduan yang erat dikalangan semua penduduk berbilang kaum dalam negeri ini juga menurut Harden boleh menyumbang ke arah kestabilan politik dari masa ke semasa.

Kestabilan politik ini kemudiannya menurut beliau akan mengalak kedatangan lebih ramai pelabur asing ke negeri ini dalam mempertingkatkan lagi status ekonomi penduduk menjelang tahun 2020 kelak.

“Justeru, bagi saya, adalah amat penting bagi penduduk kaum Dayak dalam negeri ini untuk menjadikan Gawai sebagai sebuah perayaan yang unik dan mampu menghimpunkan semua penduduk berbilang kaum dalam negeri ini.

“Ketepikan perasaan diskriminasi dalam diri masing-masing. Malaysia adalah sebuah negara majmuk dan perpaduan adalah merupakan satu intipati penting dalam mengangkat nama negara ini pada masa akan datang,”katanya.

Terdahulu suasana sambutan perayaan Gawai Dayak di rumah Harden bermula 1 Jun hingga kelmarin telah dimeriahkan dengan kehadiran ahli Persatuan Foochow Simanggang, Persatuan Che Chuan Khor Cawangan Simanggang, Persatuan Klan Lim Simanggang, Persatuan Hakka Sri Aman, Persatuan Ketua Kaum Iban Sri Aman serta Persatuan Ketua-Ketua Masyarakat Melayu Sri Aman. Residen Bahagian Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, Temenggung Micheal Pilo, Temenggong Tan Chong Meng, Pemanca Samuel Lawen, Pemanca Sii Toh Peng serta para ketua kaum juga turut hadir di majlis rumah terbuka beliau.

Tamat.

No comments:

Post a Comment