Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 June, 2009

Gawai Dayak penjana sektor pelancongan - Masir

Caption: TERIMALAH...Masir (kiri) menerima cenderamata daripada Charles (kanan) ketika berlangsungnya majlis baru-baru ini. Foto :ZULIA HAJI JEMAT

PANTU, Isnin (29 Jun) – Perayaan Gawai Dayak mampu dijadikan sebagai satu penjana ke arah perkembangan sektor pelancongan di dalam negeri ini kata Ahli Parlimen Sri Aman, Masir anak Kujat.

Ini kerana perayaan Gawai Dayak menurut beliau telah mempertengahkan pelbagai budaya dan main asal daripada penduduk kaum Dayak itu sendiri dan boleh dijadikan sebagai daya penarik terhadap pelancong asing yang datang ke negeri ini pada setiap tahun.

“Perayaan Gawai Dayak tidak terhad kepada perayaan bercorak tradisi. Ianya disebabkan perayaan ini mempunyai potensi untuk dijadikan satu produk pelancongan menerusi budaya, adat resam dan main asal yang diketengah menerusi perayaan terbabit.

“Jika usaha berterusan dilaksana untuk mempromosi perayaan Gawai Dayak ini ke peringkat lebih tinggi maka tidak mustahil budaya, adat resam serta main asal orang Dayak akan lebih dikenali oleh ramai pelancong asing pada masa akan datang,” menurut beliau.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat dan Gawai Dayak Ngiling Tikai 2009 bertempat di Rumah Marphy ak Jaritan Kampung Selanjan, Sebemban, dalam daerah kecil Pantu, Sri Aman baru-baru ini.

Demi menjayakan usaha mempromosi Gawai Dayak ke peringkat lebih tinggi di masa akan datang, Masir mahu agar golongan generasi muda kaum Dayak untuk mula mewarisi budaya, adat resam dan main asal kaum mereka ini mulai sekarang.

Budaya, adat resam dan main asal kaum Iban ini menurut beliau perlu terus dipelihara oleh generasi kaum muda terbabit agar perayaan Gawai Dayak terus bermakna di kalangan pelancong asing pada masa akan datang.

“Justeru semua pihak harus memainkan peranan untuk memperhebatkan usaha mengajar serta mendidik anak muda kaum Dayak tentang budaya dan main asal mereka mulai sekarang supaya perayaan Gawai tetap bermakna selama-lamanya,” menurut beliau.

Hadir sama pada majlis berkenaan, Pegawai Penerangan Bahagian Sri Aman, Charles Sigat Ason, Pegawai Jabatan Hal Ehwal Khas Parlimen Sri Aman, Whelton Lumpoi, para ketua jabatan dan ketua kaum dari daerah ini.

Masir pada majlis itu telah mengumumkan peruntukkan berjumlah RM20,000 untuk tujuan membaikipulih rumah panjang yang belum siap dan RM5,000 pula diperuntukkan kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) rumah panjang berkenaan.

Tamat...


No comments:

Post a Comment