Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 June, 2009

Buaya sepanjang 10 kaki serang lelaki tua di Sungai Batang Lupar




Caption:

1 MANGSA BUAYA…..Melais ketika menerima rawatan di Hospital Sri Aman hari ini.

2.BERSYUKUR…Belian (kiri) dan menantunya semasa menemani Melais di Hospital Sri Aman.

SRI AMAN, Rabu (24 Jun) - Seorang lelaki warga emas dari Kampung Tengah, Lingga nyaris maut di baham buaya ketika hendak menarik sampan ke kawasan tebing lebih tinggi di Sungai Batang lupar pagi hari ini.

Dalam kejadian terbabit, mangsa yang dikenali sebagai Abang Melais, 62, turun ke tebing Sungai Batang Lupar untuk menarik sampannya ke kawasan tebing lebih tinggi sebelum kedatangan ombak air pasang pada waktu itu.

Ketika sedang leka menarik sampan terbabit ke kawasan tebing tinggi sungai, mangsa kemudiannya diserang secara tiba-tiba oleh seekor reptilia ganas dipercayai buaya dari arah belakang mangsa yang pada masa itu berada di dalam air pada takat paras dada.

“Buaya itu terus menerkam bahagian kepala saya dari arah belakang. Serangan mengejut ini juga menyebabkan sebilangan kecil daging di kawasan telinga kanan saya hilang,” katanya ketika ditemui pemberita.

Mangsa bagaimanapun berjaya melepaskan dirinya daripada buaya yang dipercayai berukuran panjang 10 kaki dengan tubuh selebar dua kaki itu setelah bergelut untuk beberapa minit.

Kejadian tersebut menyebabkan Melais yang mempunyai tujuh orang anak lelaki dan tiga orang perempuan itu mengalami kecederaan bahagian tengkuk, bahagian lengan dan telinga bahagian kanan.

Mangsa yang berkerja sebagai nelayan itu terus di hantar ke Klinik Desa Lingga ekoran kejadian tersebut sebelum beliau di hantar ke Hospital Sri Aman dengan menggunakan ambulan bagi tujuan rawatan lanjut.

Mangsa tiba di hospital Sri Aman pada jam 10 pagi dengan ditemani isterinya Belian binti Bujang, 57 serta menantu.

Tamat….

1 comment:

  1. Abg badwie bin Abg IbrahimThursday, April 28, 2011

    Correction: Nama mangsa ada lah Abg Merais bin Abg Adeng.

    ReplyDelete