Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 June, 2009

Bandar Baru Sri Aman Fasa I kini 25 peratus siap - Harden


Caption:

1. INGIN CUBA...Harden sambil dibantu oleh seorang anggota bomba sedang memadam api kebakaran dengan menggunakan alat pemadam api ketika berlangsungnya majlis hari ini. Turut kelihatan ialah Shamshuddin (kiri beliau)

SRI AMAN, Jumaat (26 Jun) – Projek pembinaan Bandar Baru Sri Aman bagi peringkat Fasa I di kawasan Jalan Resak dalam bandar Sri Aman kini hampir 25 peratus siap kata Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis.

Projek pembinaan Bandar Baru Sri Aman bagi peringkat Fasa I itu menurut beliau dilaksanakan di atas tanah keluasan tiga hingga empat hektar dan mengandungi sebuah bangunan kedai yang baru dan hotel bertaraf tiga bintang.

“Ianya dijangka siap pada penghujung tahun 2010 ini. Bagaimanapun pihak pemaju iaitu LCDA Pelita bersama beberapa buah syarikat pemaju kini dalam pada masa yang sama sedang membina kuaters kediaman kakitangan kerajaan yang baru di kawasan Srijaya, Sri Aman.

“Ini bertujuan untuk mengantikan kuaters kediaman kakitangan kerajaan yang lama di kawasan Jalan Resak ini bagi memberi laluan kepada perlaksanaan projek pembinaan Bandar Baru Sri Aman peringkat Fasa I yang kini hampir 25 peratus siap,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata demikian kepada pemberita sebaik sahaja selesai merasmikan Program Pencegahan Kebakaran bertempat di Surau Kampung Muhibah Sri Aman hari ini.

Selain itu kata Harden, kerajaan juga kini sedang merancang membina sebuah Pasar Tamu yang baru di bawah rancangan Projek Pembinaan Bandar Baru Sri Aman bagi peringkat Fasa I terbabit.

“Tiada isu tanah dan tiada isu orang tidak suka dengan Projek pembinaan Bandar Baru Sri Aman bagi peringkat Fasa I sehingga kini kerana ia projek pembangunan yang dinanti-nantikan oleh semua rakyat dalam kawasan Sri Aman.

“Yang pastinya sekarang ialah semua rakyat dalam kawasan Sri Aman akan mendapat manfaat apabila projek ini sudah siap kelak (2010) sebelum kita beralih kepada projek pembinaan bandar baru bagi peringkat fasa II,” katanya tanpa menyatakan kos perlaksanaan projek terbabit.

Terdahulu Harden menerusi majlis itu telah mengumumkan peruntukkan bernilai RM2,000 bagi setiap tujuh buah Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) Muhibah dan Rancangan Perumahan Rakyat Sri Aman yang terlibat dalam menganjurkan program terbabit.

Hadir sama ialah Residen Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, Pegawai Perpaduan dan Intergrasi Nasional Sri Aman, Mohd Yusli Nasir, wakil Pegawai Penguatkuasa Jabatan Bomba dan Penyelamat Sri Aman, Yusof Kamin, para pegawai kerajaan dan ketua kaum dari sekitar kawasan ini.

Penganjuran Program Pencegahan Kebakaran yang mendapat kerjasama daripada Jabatan Bomba dan Penyelamat Bahagian Sri Aman ini turut diselitkan dengan aktiviti ceramah pencegahan kebakaran, demonstrasi penggunaan alat pemadam api dan penyampaian cenderamata.

Tamat.


No comments:

Post a Comment