Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 May, 2009

Tengok buaya dari Jeti DID Sri Aman

SRI AMAN, Rabu (27 Mei) – Tidak sukar menyaksikan kehadiran buaya di Sungai Batang Lupar Sri Aman sekiranya mereka yang berminat mempunyai daya kesabaran dan minat yang tinggi untuk berbuat demikian.

Mereka tidak perlu pergi jauh ke kawasan ulu atau hilir Sungai Batang Lupar sekiranya mahu menyaksikan kehadiran reptilia ganas berkenaan kerana mereka boleh berbuat demikian dengan mudah pada waktu malam di Jeti Jabatan Saliran dan Pengairan (DID) Bahagian Sri Aman di bandar ini.

Malahan keadaan mungkin menjadi lebih menarik jika mereka dapat menyaksikan kehadiran buaya ‘bermata satu’ (buta sebelah mata) di kawasan berhampiran jeti berkenaan sepertimana yang didakwa oleh setengah penduduk dari Kampung Hilir Sri Aman selama ini.

Inilah perkara yang dialami oleh kakitangan Utusan Sarawak pada jam 1.38 pagi tadi apabila berpeluang untuk menyaksikan kehadiran buaya yang dipercayai buta sebelah mata yang dipercayai cuba menaiki kawasan tebing sungai yang telah surut sebelumnya.

Jangkaan ini dibuat menerusi refleksi pantulan cahaya daripada hanya sebelah mata reptilia berkenaan apabila disuluh oleh penulis bersama kakitangan serta rakan-rakan penulis yang lain.

Bagaimanapun buaya berkenaan dengan pantas mengundurkan diri kembali ke dalam sungai terbabit setelah dipercayai ternampak pancaran cahaya lampu suluh daripada rakan-rakan penulis.

Pantulan mata buaya berkenaan kemudiaannya ‘hilang’ setelah terapung hampir 15 minit di dalam sungai berdekatan tebing sungai Batang Lupar yang telah surut akibat fenomena Pasang Surut di situ.

“Buaya bermata satu menjadi tarikan penduduk di sini. Kehadirannya selama ini adalah kerana kawasan tebingan sungai di sini dipercayai menjadi tempat ‘tinggal’ utama reptilia tersebut selama ini.

“Tiada anggaran tepat mengenai panjang sebenarnya reptilia buaya bermata satu berkenaan kerana ada yang menganggap bahawa panjangnya empat kaki manakala ada yang menganggap lima kaki setengah,” menurut rakan penulis.

Tamat.



No comments:

Post a Comment