Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 May, 2009

RELA Sarawak target 200,000 anggota menjelang 2012


Caption: SERIUS...John (tengah) ketika sedang mempengerusikan Mesyuarat Penggal Ke-2 RELA Negeri Sarawak di sini hari ini. Foto:ZULIA HAJI JEMAT

SRI AMAN, Sabtu (23 Mei) – Ketumbukkan Ikatan Relawan Rakyat (RELA) Negeri Sarawak akan mensasarkan jumlah penyertaan sebanyak 200,000 anggota pasukan terbabit menjelang tahun 2012 nanti.

Pemangku Pengarah RELA Negeri Sarawak, Kolonel (RELA) John anak Gila ketika ditemui berkata pasukan RELA Negeri Sarawak sehingga kini hanya mempunyai sejumlah 81,853 anggota.

“Sasaran pertambahan anggota RELA Sarawak ini dibuat apabila Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein pada 17 Mei lalu mahu mensasarkan sejumlah 2.5 juta anggota RELA di Malaysia dalam tempoh tiga tahun mulai sekarang.

“Justeru atas sebab ini, sasaran untuk negeri Sarawak adalah pertambahan sebanyak 10 hingga 20 peratus anggota...dengan kata lain kita mahu jumlah keanggotaan pasukan RELA di negeri ini nanti berjumlah 200,000 pada tahun 2012 kelak,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika dihubungi Utusan Sarawak sebaik sahaja selesai mempengerusikan Mesyuarat Penggal Ke-2 RELA Sarawak bertempat Pejabat RELA Daerah Sri Aman di Jalan Kejatau hari ini.

Untuk mencapai jumlah sasaran berkenaan kata John, pihak RELA akan mengiatkan usaha untuk mengambil anggota-anggota baru dari kawasan rumah panjang, kampung dan dalam bandar di negeri ini.

Justeru beliau berharap agar pihaknya dapat mencapai jumlah sasaran keanggotaan berkenaan menjelang tahun 2012 ini demi menguatkan ketumbukan pasukan RELA Malaysia dan Sarawak khasnya.

Terdahulu, John telah mempengerusikan Mesyuarat Penggal Ke-2 RELA Sarawak yang turut dihadiri oleh 100 anggota RELA dari seluruh daerah kawasan dalam negeri ini.

Mesyuarat Penggal Ke-2 RELA Sarawak bertempat di Pejabat RELA Daerah Sri Aman bermula hari ini hingga esok (24 Mei) turut dihadiri oleh Pegawai RELA Daerah Sri Aman iaitu Leftenan Kolonel Bajuri Haji Adom.

Antara perkara yang dibincangkan pada mesyuarat terbabit hal mengenai pentadbiran, latihan dan tugas-tugas utama RELA di negeri ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment