Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 May, 2009

Masuk politik demi rakyat - Rayong


Caption: MANFAATKAN… Rayong (empat kanan) bersama para penerima peruntukkan MRP BN daripadanya dalam majlis itu.

SRI AMAN, Selasa (26 Mei) – Hasrat untuk membantu mempertingkatkan taraf hidup penduduk khususnya mereka tinggal di kawasan luar bandar telah mendorong Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnical Rayong anak Ngipa untuk menceburi bidang politik di negeri ini sebelumnya.

Justeru atas sebab ini, ADUN berkenaan yang sehingga kini masih lagi dianggap sebagai ‘rakan karib’ Barisan Nasional (BN) akan tetap membantu mana-mana penduduk dalam kawasan Engkilili yang menyokong atau pun tidak menyokong beliau selama ini.

“Sehingga kini saya masih lagi mengagihkan peruntukkan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) daripada pihak BN kepada semua pihak tanpa mengira latar belakang politik mereka sebelum ini.

“Paling penting di sini ialah saya mahu berlaku adil. Sebagai wakil rakyat di sini (DUN Engkilili) adalah merupakan tanggungjawab utama saya untuk membantu semua penduduk dan bukannya bertindak menyisihkan mereka yang tidak menyokong saya selama ini,” katanya.

Rayong berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat bersempena dengan Ulang Tahun Ke-4 Rumah Changgai, Selindong Ili, Engkilili, yang baru semalam.

Selain itu beliau sendiri juga bertindak menghubungi rumah panjang dalam kawasan DUN Engkilili untuk mendapatkan buku akaun bagi tujuan pengagihan MRP walaupun mereka pada zahirnya tidak pernah meminta peruntukkan itu daripada beliau sebelum ini.

“Kita perlu bertindak secara ‘automatik’ untuk memantau masalah hidup penduduk apabila sudah dipilih sebagai wakil rakyat acapkali menjelangnya pilihan raya di negeri ini.

“Sebab itulah saya tidak menunggu penduduk di bawah jagaan saya untuk tampil memberitahu masalah kepada saya selama ini kerana ia sememangnya sudah termaktub di bawah peranan kita sebagai wakil hidup mereka,” katanya.

Justeru beliau berharap agar penduduk di kawasan DUN Engkilili terus memberikan kerjasama terhadap kerajaan dalam melaksanakan pelbagai projek pembangunan di kawasan berkenaan di masa akan datang.

Rayong menerusi majlis berkenaan telah menyampaikan peruntukkan MRP sebanyak RM62,000 kepada 16 buah rumah panjang dan sebuah gereja di kawasan pilihan raya DUN Engkilili.

Tamat….









No comments:

Post a Comment