Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 May, 2009

Laksana program cegah kebakaran di peringkat sekolah - Melvin

SRI AMAN, Khamis (28 Mei) - Para anggota Kadet Bomba dan Penyelamat digalak untuk melaksanakan program yang berkaitan dengan kempen mencegah kebakaran pada skala kecil menerusi aktiviti ko-kurikulum di sekolah masing-masing kata Penolong Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Negeri Sarawak, Melvin anak Amok.
Menurut beliau ianya adalah merupakan salah langkah bagi mendokong usaha Kempen Mencegah Kebakaran yang dilancarkan oleh pihak Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia di seluruh negara sebelum ini.
“Pihak kita mahu mempertingkatkan tahap kesedaran orang ramai akan betapa pentingnya mempelajari dan melaksanakan konteks pencegahan kebakaran di kawasan masing-masing dari masa ke semasa. “
Justeru pihak kita telah mengalakkan para anggota kadet bomba di seluruh sekolah dalam negara ini untuk aktif mengadakan ceramah, memberi tunjuk ajar mengenai penggunaan alat pemadam api dan sebagainya bagi tujuan kesedaran sivik dikalangan orang ramai,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap mewakili Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Negeri Sarawak pada Majlis Penangguhan Perkhemahan Kadet Bomba dan Penyelamat Malaysia Peringkat Negeri Sarawak 2009 bertempat di Jabatan Bomba dan Penyelamat Bahagian Sri Aman semalam.
Selain itu Melvin juga meminta kerjasama daripada Jabatan Pelajaran Malaysia untuk mempertingkatkan lagi jumlah pasukan atau anggota kadet bomba di semua sekolah dalam negeri ini.
Menurut beliau kerjasama daripada Jabatan Pelajaran Malaysia bagi tujuan itu adalah amat penting bagi menyediakan lebih banyak pilihan dan peluang kepada para pelajar mengikuti unit pasukan beruniform menerusi kegiatan kokurikulum di sekolah masing-masing.
“Pelajar juga boleh menimba banyak pengetahuan menerusi penyertaan mereka dalam pasukan Kadet Bomba dan Penyelamat selain dari menyertai pasukan Kadet Polis dan Tentera,” kata beliau.
Hadir sama pada majlis berkenaan Penyelia Badan Beruniform, Jabatan Pelajaran Negeri Sarawak, Apo Latit dan Penolong Pegawai Pelajaran Daerah Sri Aman, Haji Abdul Rahman Haji Muhiyuddin.
Tamat.

No comments:

Post a Comment