Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 May, 2009

Ketepikan randau politik, utamakan pembangunan


Caption: Tahniah…Nyalau menyampaikan wang insentif kepada seorang pelajar cermelang dalam majlis itu. Turut kelihatan Mussen (kanan sekali), Rayong (dua kiri) serta Mujah (kanan sekali).

LUBOK ANTU, Rabu (27 Mei) – Penduduk harus menumpukan lebih banyak masa untuk bekerjasama dengan kerajaan bagi membangunkan negeri ini dan bukannya hanya sibuk membicarakan sesuatu isu politik mengikut ‘selera’ diri masing-masing.

Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak berkata bicara mendalam terhadap sesuatu isu politk terbabit secara tidak langsung boleh menimbulkan ketegangan di antara penduduk dalam kawasan mereka sendiri.

“Akibatnya ialah berlaku perpecahan di kalangan penduduk disebabkan oleh ideologi politik tidak sehaluan di antara golongan individu yang terlalu fanatik membicarakan hal tersebut.

“Tidak berbaloi kita bergaduh hanya kerana membicarakan sesuatu isu politik. Penduduk di sesebuah kawasan sebaliknya boleh duduk semeja untuk mencari jalan bagi membangunkan kawasan mereka menerusi bantuan kerajaan,” kata beliau.

Nyalau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Makan Malam Sempena Menyambut Hari Gawai Dayak Peringkat Daerah Lubok Antu di Dewan Kompleks Sukan Lubok Antu baru-baru ini.

Selain itu kata beliau, kerajaan Barisan Nasional (BN) telah mengotakan janjinya semasa pilihan raya kecil yang lalu apabila jalan raya di kawasan Skim Penempatan Semula Batang Ai fasa 2, jalan raya Lubok Antu – Bulo, jalan raya masuk ke Lubok Subong sedang dalam proses naiktaraf.

Malahan projek pembinaan jalan raya Ulu Lemanak/Engkari jelas beliau akan dibina manakala jalan raya dari Bukong ke Changkul hingga ke Kumpang Langgir akan dibaikpulih tidak lama lagi.

“Peruntukkan kewangan bagi tujuan pembinaan beberapa batang jalan raya berkenaan sudah pun disediakan menerusi tawaran tendernya...jadi ia membuktikan bahawa BN telah mengotakan janjinya kepada rakyat semenjak pilihan raya kecil (DUN Batang Ai) yang lalu,” katanya.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batang Ai, Malcom Mussen Lamoh, ADUN Engkilili Dr Johnical Rayong anak Ngipa, Pegawai Daerah Lubok Antu Nelson Mujah anak Girie dan para ketua kaum dari sekitar daerah ini.

Tamat…..

No comments:

Post a Comment