Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 May, 2009

Jasa Roda dihargai pada majlis sambutan hari guru 2009


Caption:PENGHARGAAN...Rahman (kiri) menyampaikan cenderamata kepada Roda (kanan) dengan berlatarbelakangkan ikon potret beliau ketika berlangsungnya majlis kecil di sini hari ini.

SRI AMAN, Rabu (20 Mei) – Seorang bekas guru, Roda anak Engkuat dari bandar Sri Aman berasa terharu apabila gambar beliau ketika sedang mengajar di Sekolah Kebangsaan (SK) Ridan pada tahun 1962 dahulu dijadikan sebagai ikon utama di kaunter pameran Pejabat Pelajaran Daerah Sri Aman di Mini Stadium Sri Aman hari ini.

Pejabat Pelajaran Daerah Sri Aman adalah merupakan salah sebuah jabatan kerajaan yang mengambil bahagian dalam Pameran Pendidikan yang telah bermula semenjak 19 hingga 21 Mei ini.

Beliau telah diberi penghormatan terbabit oleh Penolong Pegawai Pelajaran Daerah Sri Aman, Haji Abdul Rahman Muhiyuddin dan para kakitangan pejabat pelajaran yang lain menerusi sebuah majlis kecil yang berlangsung di situ pada jam 11.30 pagi.

Roda, 66, ketika ditemui Utusan Sarawak berkata beliau telah berkhidmat sebagai guru sementara di SK Ridan, Sri Aman bermula dari tahun 1962 sebelum meninggalkan kerjaya terbabit pada tahun 1969.

“Saya berumur 20 tahun ketika bertugas sebagai seorang warga pendidik di SK Ridan pada tahun 1962 dan tidak menyangka bahawa gambar saya telah dijadikan ikon utama di kaunter pameran berkenaan.

“Ini satu penghormatan buat saya. Terima kasih saya ucapkan kepada pihak pejabat pelajaran kerana menghargai jasa saya sebagai seorang warga pendidik walaupun hanya berkhidmat selama tiga tahun,” katanya.

Bagaimanapun Roda melahirkan rasa bangga pada hari ini apabila kerjayanya sebagai seorang guru pada suatu masa dahulu telah diteruskan oleh anak lelaki beliau iaitu iaitu Desmond Entebang hasil perkongsian hidup bersama suami, Peter Lumang.

Sementara itu Abdul Rahman pula menjelaskan bahawa pemilihan Roda sebagai ikon pameran terbabit adalah bertujuan untuk menunjukkan satu usaha pendidikan secara berterusan oleh pihak kerajaan sebelum ini.

“Orang ramai akan mengetahui sejarah pendidikan negara kita bermula dari zaman mula merdeka hingga sekarang menerusi pameran terbabit. Jadi Roda adalah sebuah ikon penting yang menunjukkan proses pendidikan secara berterusan di negeri ini,” katanya.

Kemajuan pesat dalam kemudahan pendidikan di negara ini khususnya dalam kawasan Sri Aman turut disokong oleh Penghulu Haji Abdul Samad bin Haji Abdul Rahim yang turut hadir sama bagi menyaksikan majlis berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment