Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 May, 2009

Budayakan pembelajaran berterusan dikalangan warga pendidik - Harden




1. 1.TAHNIAH...Harden (kiri) sedang menyampaikan sijil kepada seorang guru sambil disaksikan oleh Walter (kiri sekali) dan Jaidah (kanan) ketika berlangsung majlis malam tadi.

2. SIMBOLIK...Harden (tengah) sambil diiringi oleh Walter (kiri) dan Jaidah (kanan) sedang menyelak isi kandungan buku Antologi Karya Kreatif 2009 ‘Cikgu XIV’simbolik ketika berlangsungnya simbolik perasmian majlis malam tadi.

SRI AMAN, Rabu (20 Mei) – Budaya pembelajaran yang berterusan harus diwujudkan dikalangan guru agar golongan terbabit kelak dapat berperanan sebagai pekerja ilmu yang berupaya mengangkat pendidikan negara ke tahap lebih cemerlang.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis berkata demikian ketika berucap merasmikan Malam Desiran Benak Bumi Kenyalang 2009 dengan tema Guru Pembina Negara Bangsa bersempena dengan sambutan Perayaan Hari Guru Peringkat Negeri Sarawak bertempat di Dewan Suarah Sri Aman malam tadi.

Menurut beliau, budaya pembelajaran dikalangan para guru adalah amat penting memandangkan mereka merupakan golongan yang berada di barisan paling hadapan untuk memastikan hasrat negara ini tercapai dengan jayanya.

“Malahan budaya pembelajaran ini amat penting demi memastikan kualiti pendidikan oleh guru terhadap murid-murid terus kekal ke arah merealisasikan hasrat kerajaan untuk melahirkan golongan modal insan di negara ini.

“Justeru kerajaan telah memberikan perhatian yang serius terhadap aspek latihan guru sejajar dengan perkembangan pendidikan dan kehendak zaman sekarang dan seterusnya mewujudkan budaya itu dikalangan mereka,” katanya.

Selain itu Harden yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang berkata pembinaan negara bangsa harus secara holistik tidak semestinya dapat dicapai menerusi pencapain akademik.

Kejayaan penubuhan negara bangsa menerusi pendekatan holistik kata beliau bergantung kepada integriti dan nilai murni kerana aspek berkenaan dapat melahirkan warga yang berfikiran jauh dan kritis.

“Lagipun tahun 2020 yang menjadi sasaran untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju sudah semakin hampir jadi kesemua pihak haruslah bekerjasama untuk menjadikan impian ini sebagai sebuah kenyataan,”katanya..

Hadir sama ialah wakil Pengarah Pelajaran Negeri Sarawak, Jaidah binti Haji Alleh, Timbalan Residen Sri Aman, Desmond Douglas Jerukan, Pengerusi majlis merangkap Pegawai Pelajaran Daerah Sri Aman, Walter Lamat Kiyai, para guru besar dan guru-guru dari seluruh negeri ini.

Harden pada majlis berkenaan telah menyampaikan cek bernilai RM13,000 kepada Majlis Sukan Daerah Sri Aman dan RM10,000 kepada Jawatankuasa Perayaan Hari Guru Peringkat Negeri Sarawak.

Majlis pada malam tadi diserikan lagi dengan persembahan kebudayaan, nyanyian, penyampaian hadiah dan anugerah kepada guru-guru terpilih dan simbolik pelancaran Antologi Karya Kreatif 2009 ‘Cikgu XIV’.

Tamat.



No comments:

Post a Comment