Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

16 May, 2009

Budaya politik pembangkang menjelang pilihan raya


Mugshot: WILLIAM NYALAU BADAK

SRI AMAN, Sabtu (16 Mei) – Pihak pembangkang hanya akan mendampingi rakyat acapkali menjelangnya musim pilihan raya di negeri ini kata Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau anak Badak.

Menurut beliau pihak pembangkang dilihat seolah-olah menjadi tindakan tersebut sebagai sebuah ‘budaya’ demi meraih sokongan politik daripada rakyat di setiap kawasan pilihan raya dalam negeri ini.

“Mereka kemudiannya akan meluahkan segala isu berdasarkan kepada dakwaan tidak berasas terhadap rakyat dengan merungkai kelemahan kerajaan yang kini dipimpin oleh pihak Barisan Nasional (BN).

“Selepas itu pihak pembangkang terbabit pula akan memberikan janji kepada rakyat yang mungkin tidak akan ditunaikan oleh mereka sendiri selepas tamat sesebuah pilihan raya itu,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Sambutan Pra Gawai 2009 bertempat di Rumah Kilin, Merio Panjai, Lindong, Skrang dalam daerah Sri Aman di sini hari ini.

Nyalau juga menambah bahawa ianya merupakan sebuah taktik dan budaya politik pihak pembangkang ketika menjelang pilihan raya dan tidak harus dipercayai oleh rakyat dengan sebegitu mudah selepas ini.

“Mereka akan ‘hilang’ sebaik sahaja tamat pilihan raya tidak seperti BN. Jadi adalah tidak wajar rakyat di sini ‘memangkah’ pihak pembangkang ketika berlangsungnya pilihan raya berdasarkan kepada tindakan mereka itu,” katanya.

Sementara itu beliau juga turut menasihatkan rakyat terutama kaum Dayak agar tidak keterlaluan meminum minuman keras ketika berlangsungnya perayaan Gawai Dayak pada 1 Jun kelak.

“Minum (arak) tidak salah kerana ianya sudah menjadi budaya dalam perayaan Gawai Dayak namun janganlah sampai keterlaluan sehingga boleh menjejaskan kesihatan diri anda sendiri,” katanya.

Beliau menerusi majlis itu telah mengumumkan peruntukkan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) bernilai RM16,000 kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Merio Panjai dan RM4,000 kepada biro wanita rumah panjang tersebut.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa, Penghulu Michael Derin, para ketua kaum dari sekitar daerah ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment