Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 May, 2009

Alban dan Haji Badi tokoh guru sarawak 2009

SRI AMAN, Khamis (21 Mei) – Alban Sanggat anak Billie dan Haji Badi bin Haji Mohd Nuawi telah dinobatkan sebagai Tokoh Guru Negeri Sarawak 2009 bersempena dengan sambutan Perayaan Hari Guru Peringkat Negeri Sarawak 2009 bertempat Dewan Suarah Sri Aman hari ini.

Kedua-dua mereka telah diiktiraf sebagai Tokoh Guru Negeri Sarawak 2009 setelah dinilai dari segi khidmat bakti dan sumbangan murni masing-masing terhadap penduduk dan negara selama ini.

Untuk itu Ketua Menteri Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud telah diberikan penghormatan untuk menganugerahkan Tokoh Guru Negeri Sarawak 2009 kepada kedua-dua mereka pada majlis berkenaan.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden Hollis, Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri, Datin Hajah Fatimah Abdullah, para wakil rakyat Barisan Nasional (BN), Pengarah Pelajaran Sarawak, Dr Haji Julaihi Haji Bujang, Residen Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji, para pegawai kerajaan dan guru dari seluruh negeri ini hadir sama untuk menyaksikan majlis tersebut.

Terdahulu, Alban, 75, anak jati kelahiran Simunjan telah memulakan perkhidmatan sebagai seorang guru akademik di Sekolah Rendah Bantuan (SRB) Saint Luke Sri Aman bermula dari tahun 1961 hingga 1966 sebelum dilantik sebagai Guru Besar sekolah berkenaan dan seterusnya bersara pada tahun 1988.

Disamping kejayaan menjadikan SRB Saint Luke sebagai sekolah cemerlang menerusi Common Entrance Examination, beliau juga turut aktif dalam kegiatan kokurikulum dengan menyertai Persatuan Pengakap semenjak dari bangku sekolah.

Beliau adalah merupakan mantan Pesuruhjaya Pengakap kawasan Sri Aman, Lubok Antu, Betong dan Saratok bermula dari tahun 1982 hingga 1995 disamping melibatkan diri dalam Kesatuan Guru Bumiputera Sarawak dari tahun 1972 hingga 1988.

Mempunyai enam orang cahaya mata hasil perkongsian hidup dengan Ronie Patricia Tulis, Alban juga pernah berkhidmat sebagai Pengurus Dewan Suarah Sri Aman bermula dari tahun 1989 hingga 2007.

Manakala itu Haji Badi pula adalah anak jati kelahiran Kapit dan memulaka karier sebagai guru di Sekolah Kebangsaan (SK) Long Tuma, Lawas pada tahun 1966 sebelum menjadi pemangku guru besar di SK Nanga Embau, Song pada tahun 1968 dan juga di SK Lepong Menuan, Kapit pada tahun 1970.

Beliau kemudiannya dilantik sebagai Penolong Penyelia di Pejabat Pelajaran Kapit pada tahun 1982 sebelum dilantik menjadi guru besar SK Sungai Kapit, Kapit pada tahun 1997 dan seterusnya bersara pada tahun 2000.

Sepanjang karier sebagai seorang guru, beliau pernah menjadi penggerak Projek 3K untuk Sekolah-Sekolah Angkat Bahagian Kapit dan juga menjadi kumpulan guru pertama yang menggunakan kaedah Primary English Medium Scheme pada tahun 1966.

Dalam kegiatan luar, Badi telah dilantik menjadi Setiusaha MSS dan PSKPP Bahagian Kapit (1982 – 1996), Ahli Jawatankuasa MSS dan PSKPP Sarawak (1982-1996), Naib Pengerusi Persatuan Tenis Sarawak dan banyak lagi.

Faktor ketokohan dan kepimpinan selama ini membolehkan beliau dilantik sebagai Pemanca Masyarakat Melayu Kapit bermula tahun 2005 sehingga sekarang disamping menjadi Pengerusi Lembaga Amanah Khairat Kapit dan Pengerusi Masjid Jabal An-Nur mulai tahun 2007.

Taat.





No comments:

Post a Comment