Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 May, 2009

1,382 pemilik enjin sangkut di sri aman terima rebat


Caption: GUNAKAN SEBAIKNYA...Shamshuddin (kiri) sedang menyampaikan dokumen rebat kepada penerima (kiri) sambil disaksikan oleh Harden (tengah), Simoi (kiri sekali) dan Mong (empat dari kiri) ketika berlangsungnya majlis hari ini.


SRI AMAN, Selasa (26 Mei) – Seramai 1,382 pemilik enjin sangkut daripada daerah Sri Aman, Pantu dan Lingga menerima wang rebat yang mencatatkan nilai keseluruhan berjumlah RM578,990.

Kesemua para pemilik enjin sangkut berkenaan menerima wang rebat terbabit menerusi Majlis Penyampaian Bantuan Wang Ehsan kepada Pemilik Enjin Sangkut di Dewan Suarah Sri Aman hari ini.

585 orang pemilik enjin sangkut daripada jumlah keseluruhan penerima ini datang dari daerah Sri Aman manakala 309 orang lagi berasal dari kawasan daerah kecil Pantu. Selebihnya 488 orang pemilik yang turut menerima rebat pada majlis itu juga datang dari kawasan daerah kecil Lingga.

Bagaimanapun jika berpandukan kepada jumlah penerima mengikut kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam ketiga-tiga buah daerah berkenaan, kawasan DUN Bukit Begunan mencatatkan jumlah penerima tertinggi berbanding DUN Lingga, Balai Ringin dan Simanggang.

DUN Bukit Begunan mempunyai sejumlah 536 orang penerima yang mana 341 orang penerima daripada jumlah berkenaan telah menerima wang rebat terbabit di Engkeranji, Pantu pada 12 Mei lalu manakala selebihnya 195 orang pula menerimanya pada majlis hari ini.

Jumlah penerima wang rebat ini pula diikuti oleh DUN Lingga yang mempunyai seramai 283 penerima manakala DUN Balai Ringin pula mencatatkan sejumlah 222 orang penerima pada majlis berkenaan.

Manakala DUN Simanggang pula mencatatkan jumlah penerima wang rebat paling rendah apabila 133 orang pemilik enjin sangkut menerima wang berkenaan pada majlis terbabit.

Pemberian rebat ini dinilai berdasarkan kepada tahap kuasa kuda pada enjin sangkut yang dimiliki oleh penerima wang rebat berkenaan. Penerima yang memiliki enjin sangkut dengan kuasa kuda (KK) 21 hingga 40 menerima wang rebat sebanyak RM705.

Penerima yang memiliki enjin sangkut 11 hingga 20 KK pula menerima wang rebat sebanyak RM500 manakala mereka yang memiliki enjin sangkut 10 KK dan ke bawah hanya menerima sebanyak RM350 sahaja. Pemilik yang memiliki enjin sangkut 40 KK ke atas tidak layak menerima wang rebat terbabit.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden Hollis telah menyampaikan wang rebat berkenaan kepada kesemua penerima sambil disaksikan oleh ADUN Lingga, Hajah Simoi Haji Peri, ADUN Bukit Begunan, Mong Dagang, Residen Sri Aman, Abang Shamshuddin Abang Seruji dan pemangku Pegawai Daerah Sri Aman, Mahri Saparwi.

Tamat.

No comments:

Post a Comment