Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

16 April, 2009

Tanah penduduk Sengkuang Ulu, Sengkuang Ili dan Kenyungan Batu Lintang, Sri Aman diceroboh syarikat balak!

SRI AMAN, Khamis (16 April) – Penduduk dari kawasan Batu Lintang, Sri Aman telah membuat dua laporan di Ibupejabat Polis Daerah (IPD) Sri Aman semalam berhubung dakwaan mengenai tindakan sebuah syarikat pembalakan di sini yang menceroboh kawasan tanah mereka sebelum ini.

Ketua Polis Daerah Sri Aman, DSP Mat Jusoh bin Muhammad ketika dihubungi hari ini mengesahkan bahawa pihaknya telah pun menerima dua buah laporan berhubung kejadian berkenaan yang telah dibuat oleh penduduk terbabit semalam.

Menurut beliau laporan berhubung kejadian terbabit akan dirujuk kepada pihak Perbadanan Perhutanan Sarawak (SFC) dan Unit Perlindungan Keselamatan Harta (SAPU) untuk memastikan sejauh mana kebenaran kes tersebut.

“Polis akan menyiasat laporan yang dibuat oleh penduduk dari kawasan Batu Lintang tersebut. Bagaimanapun pihak kita akan memastikan sejauh mana kebenaran laporan penduduk berhubung kes ini hasil bantaun SFC dan SAPU,” katanya sambil menambah kejadian yang serupa juga pernah berlaku di kawasan Pantu sebelum ini.

Sementara itu pihak pemberita pada hari telah mendapat tahu bahawa kes pencerobohan tanah terbabit telah membabitkan penduduk dari rumah panjang Sengkuang Ulu, Sengkuang Ili dan Kenyungan.

Para penduduk mula mendapat tahu mengenai kes terbabit sekitar jam 8 pagi pada 11 April lalu apabila mereka mengesan kehadiran jentera berat di kawasan tanah mereka dalam hutan berdekatan.

“Pihak kami kemudiannya mengadakan mesyuarat tergempar pada hari yang sama di rumah panjang kami dan bertindak menemui para pekerja syarikat pembalakan yang bertindak menceroboh tanah kami.

“Hasil siasatan kami mendapati bahawa syarikat pembalakan terbabit telah melaksanakan aktiviti pembalakan mereka di tanah kami semenjak dua bulan yang lalu dan enggan membayar wang ganti rugi berhubung perkara tersebut,” kata seorang penduduk iaitu Slyvester.

Tamat.

No comments:

Post a Comment