Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 April, 2009

Sungai Batang Seterap, Pantu perlu ditagang kata Harden




Caption:

1. TERTARIK...Harden (duduk tengah) bersama para tetamu jemputan yang lain sedang khusyuk menyaksikan acara yang berlangsung di Pentas Rakyat malam tadi.

2.UNTUK ALBUM...Harden (berdiri belakang tengah) merakamkan gambar kenang-kenangan bersama pemenang Pertandingan Ratu Pesta Ikan Tapah malam tadi. Turut kelihatan ialah (dari kanan sekali) Shamshuddin, Masir, Snowdan dan Piau (kiri sekali).


SRI AMAN, Ahad (26 April) – Sungai Batang Seterap, Pantu perlu di’tagang’ bagi memastikan spesis tumbuhan akuatik dan haiwan di dalam sungai terbabit terutamanya Ikan Tapah terus terpelihara dan bebas dari ancaman kepupusan.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis berkata demikian berkata demikian ketika berucap merasmikan Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 bertempat di Pentas Rakyat, Pekan Pantu, Sri Aman malam tadi.

Tagang adalah merupakan sebuah program perkongsian pintar di antara jabatan pertanian dan penduduk tempatan dalam usaha untuk mengawal, melindungi, memulihara dan mengurus sesebuah kawasan sungai termasuk tumbuhan akuatik.

“Penganjuran pesta ini sekaligus telah menyebabkan spesis Ikan Tapah di Sungai Batang Seterap Pantu akan menjadi lebih popular dikalangan penduduk di kawasan daerah kecil Pantu ini.

“Kita mahu Ikan Tapah terus wujud di Sungai Batang Seterap demi penganjuran Pesta Ikan Tapah di masa akan datang....jadi ada baiknya proses Tagang ini dilaksana di sungai berkenaan bagi tujuan tersebut,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang juga akan mencadangkan projek Tagang terhadap Sungai Batang Seterap, Pantu ini terhadap Jabatan Pertanian bagi tujuan tindakan lanjut.

“Projek Tagang ini juga sekaligus dapat menghalang penduduk dari menggunakan keadah penangkapan yang diharamkan oleh kerajaan termasuk penggunaan bom, bahan kimia, tuba, elektrik dan sebagainya,” tambah Harden.

Hadir sama ialah Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, ADUN Balai Ringin, Snowdan Donald Lawan, Residen Sri Aman, Abang Shamsuddin Abang Seruji dan timbalannya, Desmond Douglas, pemangku Pegawai Daerah Sri Aman, Mahri Saparwi, Walikota Sri Aman, Piau Inggot dan Pegawai Pejabat Daerah Kecil Pantu, SAO Edward Michael Duk.

Majlis perasmian Pesta Ikan Tapah Pantu malam tadi diserikan dengan Pertandingan Ratu Tapah, persembahan nyanyian oleh artis rakaman Iban tempatan dan persembahan tarian kebudayaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment