Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 April, 2009

Simoi harap keluarga mangsa terus redha

SRI AMAN, Isnin (20 April) – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi Haji Peri berharap agar keluarga Bakri Rapia dari Kampung Hilir terus tabah menghadapi segala dugaan Allah apabila kediaman mereka musnah dijilat api menerusi kejadian yang berlaku lewat petang kelmarin.

“Setiap kejadian itu adalah atas kehendak Allah S.W.T. Jadi saya berharap agar keluarga mangsa dapat menghadapi kejadian malang ini dengan hati yang terbuka dan tenang,” katanya ketika dihubungi Utusan Sarawak hari ini.

Terdahulu mangsa sedang menunaikan solat sembahyang Maghrib sekitar jam 6.39 petang semalam apabila beliau terdengar bunyi litar pintas elektrik di dalam ruang rumah sehingga menyebabkan kesemua lampu dalam rumahnya terpadam.

Mangsa iaitu Bakri kemudiannya bertindak membawa anak perempuan beserta cucunya keluar dari rumah setelah melihat api mula muncul dari bahagian dalam rumahnya sendiri.

“Saya terkejut apabila mendapat tahu tentang kejadian ini. Sebagai seorang wakil rakyat DUN Lingga, saya amat kecewa apabila sudah berlaku empat kejadian kebakaran di kawasan ini bermula dari bulan Januari hingga sekarang.

“Saya berharap agar keluarga Bakri terus redha dalam menempuh dugaan ini. Kepada penduduk dalam kawasan DUN Lingga, saya nasihatkan agar mereka semua berhati-hati selepas ini ketika melakukan urusan harian masing-masing di rumah terutamanya yang membabitkan penggunaan bahan api atau perkakasan elektrik,” katanya.

Simoi akan turun padang pada hari Rabu ini bagi meninjau tapak kejadian kebakaran terbabit dan seterusnya menemui semua ahli keluarga mangsa kebakaran tersebut untuk mengetahui keadaan serta masalah mereka.

“Saya cukup bersimpati apabila mendapat tahu musibah mangsa. Saya akan mengenalpasti masalah keluarga mangsa kebakaran tersebut dan akan berusaha mencari jalan bagi membantu mereka,” katanya.

Tamat.

No comments:

Post a Comment