Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 April, 2009

Ribut attack Simanggang

SRI AMAN, Rabu (22 April) – Ribut kencang beserta dengan hujan lebat yang turun secara mengejut di bandar ini ternyata mengemparkan orang ramai yang masih sibuk melaksanakan urusan harian masing-masing sekitar jam 6 petang kelmarin.

Pada mulanya orang ramai kelihatan tidak mengendahkan cuaca mendung mula meliputi kawasan bandar ini bermula jam 5.40 petang kerana seolah-olah yakin bahawa hujan lebat akan turun secara biasa tanpa beserta ribut.

Bagaimanapun orang ramai khususnya mereka yang sedang leka menikmati aktiviti minum petang di gerai Tebingan Sungai Sri Aman / Batang Lupar terkejut apabila berlakunya ribut secara mengejut sebelum turunnya hujan lebat kira-kira 10 minit selepas itu.

Ribut kencang itu hampir menerbangkan meja makan dan khemas pelanggan yang disediakan di Tebingan Sungai Sri Aman terbabit sehingga menyebabkan orang ramai bertempiaran lari dari kawasan berkenaan.

Malahan cuaca buruk berkenaan turut menyeret beberapa buah warung menjual makanan sehingga ke laluan tengah Jalan Main Bazaar sehingga hampir menimbulkan masalah lalu lintas di situ ketika berlangsungnya ribut.

Kejadian ribut kencang itu kemudiannya disusuli oleh hujan lebat kira-kira 10 minit kemudian. Utusan Sarawak turut dimaklumkan bahawa ribut kencang berkenaan turut menyebabkan sebatang pokok tumbang tidak jauh dari Jabatan Pelajaran Sarawak Bahagian Sri Aman.

Kejadian ribut kencang beserta dengan hujan lebat itu berlangsung selama setengah jam sebelum ianya reda menjelang jam 7 petang kelmarin tanpa adanya sebarang laporan kemalangan berhubung perkara berkenaan.

Tamat.


No comments:

Post a Comment