Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 April, 2009

Politik kaum dayak masih belum power - Masing


Caption: PENGHARGAAN...Jiram (kiri) sedang menyampaikan cenderamata kepada Masing (kanan) sambil disaksikan (bermula dari kanan sekali) Mussen dan Mong ketika berlangsungnya majlis malam tadi.

SRI AMAN, Ahad – Politik kaum Dayak masih belum kukuh sehingga ke masa sekarang disebabkan oleh kurangnya faktor ‘kepintaran’ dikalangan penduduknya khusus sekali dari kawasan luar bandar.

Menteri Kemajuan Tanah, Dato Sri Dr James Jemut anak Masing berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Makan Malam Hari Easter anjuran PRS Bahagian Bukit Begunan di sebuah restoran dalam bandar ini malam tadi.

Kekurangan faktor ‘kepintaran’ dikalangan penduduk Dayak dari kawasan luar bandar selama ini katanya menyebabkan mereka mudah dimanupulasi oleh pihak tertentu demi kepentingan politik masing-masing.

“Ini menyebabkan orang Dayak berpecah-belah dari segi politik. Kelemahan dari segi ilmu pendidikan selama ini menyebabkan mereka tidak sehati-sejiwa untuk meneraju satu halatuju politik yang sama demi menaikkan status pembangunan orang Dayak,” katanya.

Untuk menyatukan orang Dayak dalam satu halatuju politik yang sama, golongan orang Dayak yang berpendidikan tinggi kata beliau harus turun padang untuk menaiktaraf pendidikan golongan penduduk Dayak di luar bandar.

Selain golongan orang Dayak berpendidikan tinggi, para kakitangan kerajaan juga menurut Masing boleh memainkan peranan mereka untuk menyedarkan penduduk Dayak akan betapa pentingnya untuk bersatu dalam satu halatuju politik yang sama dan seterusnya berjuang bersama Barisan Nasional (BN) untuk memajukan negeri ini.

“Bagaimanapun saya amat kesal sekiranya wujud golongan orang Dayak berpendidikan tinggi yang sengaja menghasut golongan penduduk rumah panjang untuk menentang segala dasar kerajaan.

“Ini menyebabkan ‘penyatuan politik’ semakin rapuh dikalangan orang Dayak. Akibatnya kelak ialah orang Dayak akan terus ketinggalan dari segi pembangunan seperti mana yang dinikmati oleh lain-lain kaum di negeri ini,” katanya yang juga merupakan Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS).

Justeru beliau berharap agar orang Dayak di negeri ini dapat berjuang dalam sebuah halatuju politik yang sama demi membolehkan mereka menikmati faedah pembangunan seiring dengan lain-lain kaum di masa akan datang.

Hadir sama ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Begunan, Mong anak Dagang, ADUN Batang Ai, Malcom Mussen anak Lamoh, Pegawai Tadbir Sarawak (SAO) Bujang Ladi dan pengerusi jawatankuasa majlis, Ex-Kanselor Jiram Gendang.



No comments:

Post a Comment