Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 April, 2009

Jeti DID Sri Aman tempat idaman kaki pancing Sri Aman


Caption: UDANG PUN UDANGLAH JANJI ROCK! Edwin kelihatan gembira apabila berjaya ‘menewaskan’ seekor udang ketika memancing di Sungai Batang Lupar dari Jeti Jabatan Saliran dan Pengairan Sri Aman malam tadi.

SRI AMAN, Khamis (23 April) – Dapat menangkap 10 ekor ikan Semilang, tujuh ekor Belukang dan lima ekor udang mungkin sudah cukup memadai untuk seorang ‘kaki pancing’ di bandar ini iaitu Edwin Nanggah.

Walaupun tidak banyak, jumlah tangkapan sebanyak itu sudah cukup untuk memuaskan hati beliau yang selama ini memilih Jeti Jabatan Saliran dan Pengairan Sri Aman yang terletak di sepanjang Sungai Batang Lupar sebagai lokasi utama untuk memancing pada malam hari.

“Saya dua lokasi kegemaran untuk memancing di sungai ini. Pertama ialah di Tebingan Sungai Batang Lupar Sri Aman dan yang kedua pula di Jeti Jabatan Saliran dan Pengairan Sri Aman,” katanya yang kini berkhidmat sebagai Juruhebah Bahagian Iban Stesen RaSA FM atau Radio Televisyen Malaysia Sri Aman.

Buat sementara waktu beliau kini lebih menumpukan perhatian untuk memancing di jeti berkenaan memandangkan kerajaan sedang melaksana projek pembinaan fasa I Taman Tebingan Sungai Batang Lupar Sri Aman.

Taman Tebingan Sungai Batang Lupar Sri Aman dijangka akan siap menjelang bulan Mei ini membuatkan Edwin tidak sabar untuk cuba memancing di kawasan taman berkenaan selepas ini.

“Kaki pancing di bandar ini seharusnya bersyukur kerana kerajaan telah menyediakan lokasi yang baik untuk melaksanakan aktiviti memancing tanpa mengira masa lebih-lebih lagi apabila siapnya Taman Tebingan Sungai Batang Lupar Sri Aman ini kelak.

“Bagaimanapun untuk mengalakkan lagi aktiviti memancing di bandar ini saya rasa ada baik untuk kerajaan mempertingkatkan lagi kemudahan jeti yang terdapat di belakang Jeti Jabatan Saliran dan Pengairan Sri Aman ini,” katanya.

Edwin yakin Jeti Jabatan Saliran dan Pengairan Sri Aman dan Taman Tebingan Sungai Batang Lupar Sri Aman mampu menjadi lokasi memancing yang popular di kalangan kaki pancing di masa akan datang.

Tamat.


1 comment:

  1. Bagi menua bukai di sarawak jauh udah mansang bisi kilang bisi endur gawa. Sri Aman????????
    Umur aku udah manggai 40 lebih taun. Semina berapa
    buah baris kedai baru aja ya ka bisi digagak. Nama kitai di sri aman nadai tuai ka Ngemansang ka sri aman? Sri Aman oh Sri Aman menua aku....

    ReplyDelete