Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 April, 2009

Pesta Ikan Tapah di Pantu meriah





Caption:

1.MERIAH...Orang ramai sedang mengunjungi gerai jualan yang terdapat di tapak penganjuran Pesta Ikan Tapah di Pekan Pantu hari ini.
2.INGIN BELI? Seorang kakitangan PPK Pantu iaitu Petin Naek sedang menunjukkan seekor ikan Tapah yang akan dijual di gerai mereka ketika berlangsungnya pesta terbabit hari ini.

3.CUBA NASIB...Sebahagian pengunjung sedang bermain permainan yang disediakan ketika berlangsungnya Pesta Ikan Tapah Pantu hari ini.

SRI AMAN, Jumaat (24 April) – Ratusan orang pengunjung membanjiri kawasan Pekan Pantu, Sri Aman untuk menyaksikan pelbagai acara menarik yang berlangsung menerusi Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 di situ bermula dari jam 7 pagi hari ini.

Rata-rata para pengunjung yang datang dari Serian, Betong dan Kuching kelihatan begitu ghairah untuk berhimpun di Pengkalan Pantu yang terletak tidak jauh dari kawasan penganjuran utama pesta untuk menyaksikan Pertandingan Menangkap Ikan dan Menjala Udang, Sukan Air dan Sukan Rakyat yang berlangsung di situ.

Manakala di kawasan Pekan Pantu pula para pengunjung berpeluang untuk mendapatkan pelbagai produk tempatan yang menarik disamping menikmati pelbagai juadah makanan dan minuman yang ditawarkan oleh peniaga di situ.

Malahan para pengunjung juga turut dihiburkan dengan peringkat saingan Pertandingan Karaoke yang merupakan salah satu acara Pentas Rakyat dan telah bermula pada jam 2 petang di situ hari ini.

Disamping itu mereka juga akan turut dihiburkan dengan persembahan Nyanyian Penyanyi Jemputan Terkenal Iban, Melayu dan Cina, Tarian Poco-Poco dan Pertandingan Ratu Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 yang juga akan berlangsung pada hari ini.

Seorang pengunjung iaitu James Langgang Jipon, 19, ketika ditemui hari ini menjelaskan bahawa penganjuran Pesta Ikan Tapah Pantu yang buat pertama kalinya diadakan di Pekan Pantu adalah cukup menarik dan mengkagumkan.

“Tahniah kepada Pejabat Daerah Kecil Pantu dan Pejabat Daerah Sri Aman kerana telah berjaya menganjurkan pesta seperti itu di sini...acara yang dianjurkan cukup menarik dan saya cukup berpuashati dengannya,” kata beliau.

Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 di Pekan Pantu yang telah bermula secara rasminya pada hari ini hingga ianya berakhir pada 26 April kelak telah menampilkan tujuh buah aktiviti menarik.

Tujuh buah acara menarik ini ialah Pentas Rakyat, Pertandingan Menangkap Ikan dan Udang, Sukan Air, Sukan Rakyat, Gerai Jualan Hasil Pertanian oleh Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Pantu, Gerai Jualan dan Pameran Pembangunan.

Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis akan merasmikan Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 ini bertempat Pentas Rakyat Pantu pada 25 April ini bermula jam 8 malam.

Tamat.

No comments:

Post a Comment