Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 April, 2009

Agama penyumbang keharmonian - Mong


Caption: UNTUK KENANGAN...Reverend Father Chimbie Bunsi (tengah) menyampaikan cenderahati kepada Mong (kanan) ketika berlangsungnya majlis baru-baru ini.

SRI AMAN, Selasa (28 April) – Aspek agama memainkan peranan yang cukup penting ke arah menyumbang kepada keharmonian dan kesejahteraan hidup penduduk berbilang kaum dalam negeri ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Begunan, Mong anak Dagang berkata agama telah mendidik setiap penganutnya untuk melakukan kebaikan disamping menghormati di antara satu sama lain untuk sepanjang masa.

“Tiada agama di dunia ini yang mengajar penganutnya untuk berbuat kejahatan...jika agama sedemikian wujud maka ia haruslah tidak wujud lagi pada masa akan datang demi mengelakkan perpecahan dikalangan penduduk yang mempunyai lain-lain anutan agama sebelum ini,” katanya.

Mong berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Makan Malam Diocese Of Kuching Saint Paul’s Church Banting, Lingga bertempat di sebuah restoran tempatan sini baru-baru ini.

Selain itu aspek keagamaan juga kata beliau secara tidak langsung telah mewujudkan hubungan perpaduan yang kukuh dikalangan penduduk berbilang kaum dalam negeri ini khususnya Melayu, Cina dan Dayak.

“Bukti wujudnya hubungan perpaduan yang kukuh dikalangan penduduk menerusi faktor keagamaan di negeri ini dapat dilihat ketika mereka menyambut perayaan utama masing-masing secara bersama setiap tahun.

Beliau malahan juga turut mengajak golongan anak jati kelahiran Banting berpendidikan yang yang kini menentap di bandar agar turun padang untuk membantu membangunkan gereja Saint Paul.

“Saya sedar ramai golongan cerdik pandai yang berasal daripada Banting yang kini sudah memperolehi kerja yang baik dan menentap di bandar. Jadi berusaha untuk sama –sama memajukan gereja yang dianggap paling tua di daerah Sri Aman ini,” katanya.

Dalam majlis itu Mong mengumumkan peruntukkan Projek Kecil Luar Bandar (MRP) berjumlah RM10,000 bagi membaiki atap gereja Saint Paul’s Banting.

Tamat......

No comments:

Post a Comment