Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 April, 2009

25 Mei kemuncak Pesta Ikan Tapah di Pantu

SRI AMAN, Ahad (26 April) – Sambutan Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 yang telah berlangsung dari 24 April lalu di Pekan Pantu, Sri Aman telah berakhir secara rasminya pada hari ini (26 April).

Secara keseluruhan lebih 3,000 pengunjung telah membanjiri kawasan Pekan Pantu untuk memeriahkan lagi suasana penganjuran Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 dengan menyaksikan tujuh buah acara menarik di situ.

Antaranya ialah Pentas Rakyat, Pertandingan Menangkap Ikan dan Udang, Sukan Air, Sukan Rakyat, Gerai Jualan Hasil Pertanian oleh Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Pantu, Gerai Jualan dan Pameran Pembangunan.

Bagaimanapun malam tadi boleh dikatakan sebagai kemuncak utama penganjuran Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 apabila lebih 500 penduduk membanjiri kawasan Pekan Pantu untuk menyaksikan persembahan Ratu Pesta Ikan Tapah dan persembahan nyanyian lagu oleh artis rakaman Iban popular di negeri ini.

Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 yang dirasmikan oleh Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden Hollis di Pentas Rakyat, Pekan Pantu malam tadi ternyata menghiburkan kesemua 500 penduduk yang hadir untuk demi menyaksikan persembahan pelbagai acara menarik.

Walaupun tidak berlakunya sebarang kejadian yang tidak diingini pada malam tadi, penganjuran Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 yang julungkalinya diadakan di Pekan Pantu ini boleh dianggap berjaya.

Usaha Pejabat Daerah Sri Aman dan Pejabat Daerah Kecil Pantu dalam menganjurkan Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 ternyata tidak sia-sia kerana ianya secara tidak langsung telah membuka mata orang luar terhadap Pekan Pantu, Sri Aman yang sebelum ini dianggap sebagai pekan ‘tidur’.

Walaupun sebilangan kecil peniaga mula mengemaskan gerai jualan masing-masing menjelang tengahari hari ini, Pesta Ikan Tapah Pantu 2009 boleh dianggap sebagai sebuah pemangkin untuk mencetuskan revolusi ekonomi dikalangan penduduknya di situ.

Seorang peniaga tempatan di Pekan Pantu iaitu Shima ketika ditemui Utusan Sarawak hari ini berharap agar Pesta Ikan Tapah Pantu dapat diadakan semula pada tahun akan datang demi mengubah wajah pekan berkenaan dalam tempoh 10 tahun akan datang.

Tamat.





No comments:

Post a Comment