Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

21 March, 2009

Tuai rumah Ensawang halau seorang penyokong PKR

LUBOK ANTU, Sabtu (21 Mac) – Seorang penyokong setia Parti KeAdilan Rakyat (PKR) telah dihalau dari rumah panjang Munan, Ensawang, Lubok Antu kerana dipercayai cuba menganggu rombonganm ahli Barisan Nasional (BN) yang cuba menyebar dasar pembangunan kerajaan di rumah panjang terbabit tengahari semalam.

Sumber ketika memberitahu Utusan Sarawak hari ini memberitahu bahawa penyokong setia PKR berkenaan adalah merupakan penduduk tempatan yang tinggal tidak jauh dari kawasan rumah panjang terbabit.

“Sebelum berlakunya kejadian, sebuah rombongan BN sedang dalam perjalanan menuju ke rumah panjang Munan, Ensawang untuk melaksanakan tanggungjawab mereka bagi menerangkan tentang dasar serta polisi pembangunan kerajaan terhadap penghuni rumah panjang terbabit.

“Ketika sedang dalam perjalanan, kumpulan ahli BN ini telah diekori oleh seorang lelaki dengan menggunakan keretanya sendiri dan telah dikenalpasti sebagai salah seorang penyokong setia PKR di sini (Lubok Antu),” kata sumber.

Penyokong kuat PKR terbabit menurut sumber telah mengekori rombongan ahli BN terbabit sehingga ke rumah panjang berkenaan sebelum kehadirannya disedari oleh tuai rumah di rumah panjang berkenaan iaitu Munan.

Beliau kemudiannya bertindak mengusir penyokong setia PKR terbabit kerana khuatir individu berkenaan akan menganggu aktiviti yang bakal diadakan oleh rombongan BN di rumah panjang tersebut.

“Jangan mengganggu aktiviti kami di sini.Jangan cuba mengotorkan rumah panjang kami pula,” kata tuai rumah berkenaan ketika mengusir penyokong setia PKR berkenaan keluar dari perkarangan rumah panjang terbabit.

Penyokong setia PKR berkenaan kata sumber terus beredar setelah diusir oleh tuai rumah tersebut tanpa ada sebarang bantahan.

Tamat.


No comments:

Post a Comment