Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 March, 2009

Simoi hulur bantuan kepada mangsa kebakaran Stumbin


Caption: PRIHATIN...Hajah Simoi (kiri) menyampaikan bantuan wang, barang makanan dan keperluan asas kepada Tr Steel (kanan) sambil disaksikan oleh mangsa kebakaran dan ahli PBB Lingga di sini hari ini.

SRI AMAN, Selasa (24 Mac) - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lingga, Hajah Simoi Haji Peri menasihatkan semua penduduk di kawasan rumah panjang untuk berjaga-jaga ketika menggunakan sumber elektronik atau bahan api yang lain bagi tujuan keperluan harian.

Beliau mengeluarkan nasihat ini ketika ditemui Utusan Sarawak sebaik sahaja selesai menyampaikan bantuan makanan, barangan keperluan asas dan sumbangan wang peribadi berjumlah RM1,300 kepada mangsa kebakaran dari Rumah Steel Resa, Stumbin bertempat di Gereja Saint Bernabas Stumbin. Lingga hari ini.

13 buah keluarga dari rumah panjang Stumbin tinggal sehelai sepinggang apabila rumah panjang mereka musnah dijilat api dalam kejadian kebakaran yang berlaku sekitar jam 3.30 pagi kelmarin.

“Kejadian ini sudah tentunya amat dikesali kerana ianya merupakan kejadian yang kedua berlaku dalam tempoh tiga bulan pada tahun ini semenjak ianya buat pertama kali berlaku di rumah panjang Sungai Semilang pada 3 Februari lalu.

“Justeru saya mahu kejadian kebakaran di Stumbin ini dijadikan sebagai satu ikthibar terhadap semua penduduk rumah panjang di Lingga supaya tidak mudah lalai ketika menggunakan sumber api atau elektronik dalam urusan harian masing-masing,” katanya.

Selain itu beliau juga menasihatkan penduduk di kawasan Lingga agar mengurangkan kadar penggunaan kuasa elektrik di rumah panjang masing-masing atau pun menutupkan punca sumber kuasanya ketika meninggalkan ruang bilik.

Ini kerana Simoi yakin bahawa sistem pendawaian elektrik di rumah panjang dalam kawasan ini sudah usang dan mungkin boleh menyumbang kepada berlakunya kejadian litar pintas sehingga menyebabkan berlakunya kebakaran.

“Kerajaan akan cuba mengenalpasti masalah pendawaian usang di setiap rumah panjang dalam kawasan Lingga ini dan sekiranya boleh saya berharap agar penduduk rumah panjang mengikuti nasihat saya itu untuk mengelakkan kejadian yang serupa berulang,” katanya.

Terdahulu majlis penyampaian bantuan berupa makanan, barangan keperluan asas dan wang tunai berjumlah RM1,300 ini telah disampaikan oleh Simoi sendiri kepada Tr Steel Resa sambil disaksikan oleh Kanselor Mas Shamsiah Maslem, para ahli Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Lingga dan penduduk rumah panjang berkenaan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment