Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 March, 2009

RM13 juta untuk RES di Pantu kata Snowdan


Mugshot: SNOWDAN DONALD LAWAN

SRI AMAN, Khamis (19 Mac) – Berita baik untuk penduduk di kawasan daerah kecil Pantu apabila kerajaan bakal melaksanakan Projek Pembekalan Elektrik Luar Bandar (RES) di kawasan daerah kecil berkenaan bermula dalam tahun ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin, Snowdan anak Donald Lawan ketika dihubungi Utusan Sarawak hari ini menjelaskan bahawa projek RES di kawasan daerah kecil Pantu ini yang menelan belanja berjumlah RM13 juta ini sudah pun berada dalam perancangan kerajaan.

“Peruntukkan RM13 juta bagi kawasan DUN Balai Ringin untuk tujuan projek RES adalah merupakan sebahagian daripada agihan keseluruhan peruntukkan RES Negeri Sarawak tahun 2009.

“Dengan adanya kos RM13 juta ini pihak kita akan melaksanakan projek RES bermula dari kawasan Pantu sehingga ke kawasan Rapak, Sungai Tenggang dan juga kawasan Abok selewat-lewatnya dalam tahun ini,” katanya.

Dengan adanya projek RES ini nanti, penduduk di kawasan Pantu, Rapak, Sungai Tenggang dan Abok kata Snowdan bakal menikmati kemudahan elektrik selama 24 jam berbanding dengan penggunaan enjin janakuasa elektrik sebelum ini.

Ianya sekaligus dapat mempertingkatkan taraf hidup penduduk di keempat-empat kawasan ini disamping dapat mengurangkan lagi pengantungan terhadap penggunaan bahan api selepas itu.

“Kos untuk melaksanakan projek kemudahan RES terhadap seluruh penempatan dalam kawasan DUN Balai Ringin sebenarnya menelan belanja sebanyak RM50 juta.

“Bagaimanapun kerajaan akan melaksanakan projek pembekalan RES ini secara sistematik dan berperingkat-peringkat di dalam kawasan DUN Balai Ringin pada tahun akan datang,” jelas beliau.

Justeru Snowdan mahu penduduk di kawasan DUN Balai Ringin yang belum lagi menikmati kemudahan RES ini agar sentiasa bersabar sementara agihan peruntukkan RES yang baru pada tahun depan.

Tamat.








No comments:

Post a Comment