Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

17 March, 2009

PKR dihalau keluar dari Sebangki Panjai, Lubok Antu

SRI AMAN, Rabu (18 Mac) – Parti KeAdilan Rakyat (PKR) menerima petanda tidak baik untuk menghadapi pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai yang bakal berlangsung pada 7 April ini.

Ianya terbukti apabila sekumpulan penyokong PKR telah dihalau keluar oleh penghuni Rumah Jubang anak Bin, Sebangki Panjai, Lubok Antu ketika mereka cuba berkempen di rumah panjang terbabit pagi semalam.

Kejadian berlaku apabila sejumlah tujuh orang penyokong PKR tiba dari Miri ke rumah panjang terbabit dengan menaiki dua buah kereta pada jam 11.30 pagi semalam dengan niat untuk berkempen bagi menghadapi pilihanraya kecil ini kelak.

“Sebaik sahaja mereka tiba, seorang daripada tujuh orang penumpang berkenaan terus memperkenalkan dirinya sebagai doktor dan menyatakan bahawa mereka adalah penyokong PKR dari Miri.

“Kedatangan mereka ke rumah panjang itu adalah dengan niat untuk menyampaikan vcd kisah penduduk rumah panjang Nyawen, Bintulu yang telah dihalau oleh kerajaan berhubung tanah milik kerajaan yang mereka duduki sebelum ini disamping pemberian ubat secara percuma kepada semua penghuni rumah panjang berkenaan,” kata sumber.

Bagaimanapun ketika para penyokong PKR berkenaan mahu membuka kotak yang mengandungi kedua-dua bahan berkenaan, sekumpulan penghuni rumah panjang terbabit mula bertindak menghalau mereka keluar dari kawasan rumah panjang tersebut.

Sambil menyatakan bahawa mereka adalah penyokong kuat Barisan Nasional (BN), kumpulan penghuni rumah panjang terbabit menyuruh mereka menyimpan kembali kotak-kotak berkenaan dan seterusnya menghalau mereka keluar menerusi nada suara yang keras.

“Penyokong PKR dari Miri itu hanya akur dan tidak memberikan sebarang bantahan apabila dihalau oleh kumpulan penghuni rumah panjang berkenaan berhubung perkara ini.

“Dengan kata lain, penghuni rumah panjang Sebangki Panjai, Lubok Antu tidak menerima kehadiran PKR di situ kerana mereka merupakan penyokong kuat kerajaan yang kini diteraju oleh komponen BN Negeri,” katanya.


Tamat.

1 comment:

  1. Minta ampun menyadi,

    Iban bisi adat, siapa datai ngagai rumah kitai, sema jako udok tesat pan diberi kitai makai anang ga tubuh mensia.

    Runding orang bakanya agi dikumbang orang ngeli jangkam...

    ReplyDelete