Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

23 March, 2009

Penduduk Sanggong, Beleti Undop rayu kerajaan baiki jambatan gantung







Mugshot: KEDENY GANA

Caption:

1. USANG...Jambatan gantung Beleti Undop yang merentangi Sungai Undop lebih puluhan tahun yang lepas kini kelihatan sangat usang dan perlu diganti semula dengan jambatan yang baru.

2. TERPAKSA...Rakan penulis sedang meredah laluan berlocak yang menghubungkan kawasan Sabu hingga ke Beleti Undop ketika melakukan pemantauan hari ini.

SRI AMAN, Isnin (23 Mac) – Penduduk dari Rumah Sanggong Meringgai, Beleti Undop meminta jasa baik kerajaan untuk memperbaiki semula jambatan gantung yang menghubungkan penghuni rumah panjang terbabit ke dunia luar dalam bandar ini.

Seorang penduduk, Kedeny Gana, 45, ketika ditemui berkata jambatan gantung terbabit kini dalam keadaan kurang memuaskan berdasarkan kepada struktur landasan kayunya yang kian usang.

“Jambatan gantung yang berusia lebih puluhan tahun ini itu pula sekarang ini kian menyenget ke sebelah dan adakalanya boleh menimbulkan risiko kemalangan di kalangan penduduk rumah panjang Beleti yang sering menggunakan jambatan terbabit untuk urusan harian.

“Penduduk rumah panjang kami pernah merayu kepada bekas mantan ahli parlimen di sini semenjak dari tahun 1999 dahulu untuk membina semula jambatan terbabit namun nampaknya hingga sekarang belum ada lagi sebarang tindakan lanjut,” katanya.

Kedeny juga berharap agar pihak kerajaan dapat membina jalan berturap yang menghubungkan kawasan Sabu sehingga ke jambatan Beleti Undop yang kini amat berlocak dan adakalanya tidak dapat dilalui ketika musim cuaca buruk.

Sementara Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Simanggang, Datuk Francis Harden Hollis ketika dihubungi Utusan Sarawak berhubung perkara ini menjelaskan bahawa beliau sudah pun menghantar pelan cadangan kepada pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) untuk membina sebuah jambatan baru di kawasan terbabit.

“Saya telah menghantar pelan cadangan untuk membina sebuah jambatan yang boleh dilalui oleh kenderaan di Beleti Undop ini setelah turun padang untuk mengambil gambar jambatan terbabit dua tahun lepas.

“Jika pelan ini diluluskan kelak maka penduduk rumah Sanggong Meringgai akan dapat menikmati kemudahan jambatan yang baru bagi mengantikan yang lama,” kata beliau sambil menambah bahawa pihaknya kini akan memperbaiki jambatan terbabit sementara menanti pelan terbabit diluluskan kelak.

Harden yang juga Menteri Muda Kemajuan Tanah turut menjelaskan bahawa peruntukkan untuk membina jalan berturap dari Sabu hingga ke jambatan Beleti Undop itu sebenarnya sudah diluluskan.

Namun kegagalan pemilik tanah untuk memberikan kerjasama terhadap kerajaan bagi membina jalan berturap dari Sabu ke jambatan Beleti Undop ini menyebabkan ianya tergendala semenjak beberapa tahun lalu.

Hasil tinjauan Utusan Sarawak mendapati bahawa jambatan Beleti Undop yang merentangi Sungai Undop terbabit kian usang dan berbahaya. Penduduk di sana juga terpaksa merentasi laluan berlocak lebih 100 meter sekiranya ingin menuju ke Sabu sebelum dapat ke bandar Sri Aman.

Tamat.

No comments:

Post a Comment