Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

26 March, 2009

Pasukan Bomba Sukarela di Lingga


Mugshot: KARIM MOHAMMAD

SRI AMAN, Khamis (26 Mac) – Pegawai Penguasa Jabatan Bomba dan Penyelamat Bahagian Sri Aman, Karim bin Mohammad mengalakkan para ketua kaum di daerah kecil Lingga, Sri Aman untuk menubuhkan Pasukan Bomba Sukarela bagi menghadapi kemungkinan berlakunya kejadian kebakaran di kawasan masing-masing pada masa akan datang.

Pasukan Bomba Sukarela ini menurut beliau akan menjadi pihak pertama yang akan bertindak balas terhadap kejadian kebakaran di kawasan mereka sementara menanti kedatangan pihak Bomba dan Penyelamat Sri Aman ke lokasi kejadian.

“Pasukan Bomba Sukarela sebenarnya sesuai ditubuhkan dalam sesebuah kawasan yang jauh dari Balai Bomba dan Penyelamat Bahagian Sri Aman kerana mereka akan menjadi pihak pertama yang akan bertindak balas terhadap kejadian kebakaran di kawasan masing-masing.

“Justeru atas sebab ini saya meminta semua para penghulu, ketua kaum atau tuai rumah dan ketua Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung dari kawasan Lingga untuk tampil berbincang dengan saya berhubung penubuhan pasukan Bomba Sukerela ini,” katanya ketika ditemui Utusan Sarawak baru-baru ini.

Tempoh penubuhan Pasukan Bomba Sukarela ini bagaimanapun menurut beliau bergantung kepada permohonan yang akan dikemukakan oleh para ketua kaum terbabit terhadap pihaknya.

Sebaik sahaja permohonan terbabit diluluskan pihak bomba kata beliau akan bertindak memberikan pelbagai jenis latihan untuk menghadapi kebakaran kepada anggota pasukan Bomba Sukarela terbabit.

“Disamping latihan yang akan diberikan oleh pihak kami, pasukan Bomba Sukarelawan ini juga akan diberikan beberapa peralatan untuk menghadapi kejadian kebakaran di kawasan mereka.

“Justeru saya berharap kadar kehilangan harta benda dapat dikurangkan dengan adanya penubuhan pasukan Bomba Sukarela ini di kawasan Lingga atau lain-lain kawasan luar dalam daerah Sri Aman,” katanya.

Karim turut menambah bahawa pasukan Bomba Sukarela berkenaan sudah pun berjaya ditubuhkan di kawasan Lubok Antu dan Engkilili manakala Lachau serta Lingga pula masih dalam fokus penubuhan pasukan terbabit.

“Pasukan Bomba Sukarela Lubok Antu adalah yang paling aktif di daerah Sri Aman pada masa sekarang. Disamping latihan yang cukup, pasukan itu juga kini telah pun dibekalkan peralatan memadam kebakaran seperti saluran hos dan pam air,” katanya.

Tamat.


No comments:

Post a Comment