Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

18 March, 2009

Menjelang Pilihanraya Kecil DUN Batang Ai 29 Mac hingga 7 April:Johnny Chuat sebagai calon bebas di Batang Ai?


Caption: JOHNNY CHUAT diwarkan bakal bertanding sebagai calon bebas pada pilihanraya kecil DUN Batang Ai 7 April ini nanti.

SRI AMAN, Khamis (19 Mac) – Rata-rata kebanyakkan para pemerhati politik sehingga kini mungkin berpendapat akan berlakunya pertandingan tiga penjuru menjelang pilihanraya kecil bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai pada 7 April ini nanti.

Pilihanraya kecil bagi kawasan DUN Batang Ai pada 7 April ini nanti bakal menyaksikan pertembungan di antara tiga buah pihak yang bakal merebut kerusi DUN terbabit iaitu Parti Rakyat Sarawak (PRS) selaku mewakili Barisan Nasional (BN), Parti KeAdilan Rakyat (PKR) dan Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP).

Bagaimanapun timbul spekulasi terkini yang mendakwa bahawa akan berlakunya pertandingan empat penjuru pada pilihanraya kecil ini kelak apabila seorang anak jati dari kawasan Batang Lemanak, Lubok Antu diwar-warkan akan bertanding sebagai calon bebas pada pilihanraya kecil ini kelak.

Johnny anak Chuat, 38, anak jati kelahiran Nanga Menyebat dikatakan akan mencuba nasib sebagai anak jati pertama dari kawasan Batang Lemanak untuk bertanding sebagai calon bebas dalam pilihanraya kecil itu nanti.

“Akan ada pertandingan empat penjuru pada pilihanraya kecil DUN Batang Ai ini nanti sekiranya spekulasi berhubung hasrat anak jati Batang Lemanak terbabit menjadi kenyataan...segalanya akan terjawab ketika Hari Penamaan Calon pada 29 April ini nanti,” kata sumber ketika dihubungi Utusan Sarawak.

Graduan dalam bidang Journalism and Communications dari Carleton University, Canada ini kata sumber dianggap mempunyai potensi untuk memecahkan undi dikalangan pemilih pendaftar menjelang pilihanraya kecil ini berdasarkan kepada dua sebab.

Sebab pertama menurut sumber itu ialah kerana 80 peratus daripada penduduk di kawasan Batang Lemanak termasuk dari kawasan Ulu Engkari mempunyai hubungan pertalian saudara kepada bakal calon bebas itu sendiri.

“Sebab kedua pula ialah kerana Johnny Chuat sering melakukan kerja amal terhadap penduduk dari kawasan Batang Lemanak, Ulu Engkari dan di serata kawasan dalam seluruh negeri ini.

“Kerusi DUN Batang Ai semakin panas. Sekiranya spekulasi ini benar maka BN akan menghadapi tiga pihak lawan ketika pilihanraya kecil DUN Batang Ai pada 7 April ini nanti,” katanya.

Johnny Chuat yang kini bekerja dengan sebuah syarikat carigali petroleum dan gas di peraiaran sempadan Malaysia-Vietnam juga merupakan pengasas kepada sebuah laman web dayak iaitu ruaikitai.com.

Tamat.

4 comments:

  1. Manah nya kaban. Nguji ka influence Chuat din.

    ReplyDelete
  2. manah2...ang nda berdiri....

    ReplyDelete
  3. Terpaksa ngagau ka ya Yb enti menang tu ila. Haha

    Stout conform se'crack' claim ari Joni

    ReplyDelete
  4. aku nyukong 100%
    of www.bertikenterprise.com

    ReplyDelete