Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

18 March, 2009

Menjelang pilihanraya kecil Batang Ai - apa kata penduduk di sana?




Mugshot:

1.JOHN...Malcom pilihan terbaik
2.EDWIN...Kehadiran PKR tidak perlu

LUBOK ANTU, Khamis (19 Mac)– Persoalan mengenai parti manakah yang bakal meneraju kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai bakal terjawab dalam tempoh 19 hari lagi.

Ini kerana pada 7 April ini, sejumlah 6,008 pemilih berdaftar dari kawasan berkenaan akan membuang undi masing-masing untuk memilih calon parti bakal yang meneraju pembangunan di DUN Batang Ai menerusi pilihanraya kecil itu kelak.

Dengan Barisan Nasional (BN) mempertengahkan Malcom Mussen Lamoh sebagai calon mereka untuk mempertahankan kerusi DUN itu nanti, pihak Parti KeAdilan Rakyat (PKR) dan Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) sehingga kini masih lagi berteka-teki berhubung calon yang bakal mereka ketengahkan pada pilihanraya kecil itu kelak.

Seorang penduduk iaitu John@Joanes Mukan percaya bahawa Mussen Lamoh dapat memberikan kemenangan kepada pihak Parti Rakyat Sarawak (PRS) yang bakal mewakili pihak BN untuk mempertahankan kerusi DUN Batang Ai berkenaan.

“Berdasarkan rekod, Batang Ai tidak pernah tumpas di tangan pihak pembangkang semenjak dari tahun 1991 dahulu sehinggalah penyandangnya iaitu mendiang Datuk Dublin Unting Ingkot meninggal dunia pada 24 Februari lalu.

“Untuk mencari pengganti mendiang Unting sememangnya sukar. Tetapi calon pilihan BN iaitu Mussen difikirkan paling layak untuk mempertahankan kerusi itu nanti dan ianya adalah keputusan terbaik daripada mereka (BN),” katanya.

Sementara itu Edwin Raoh menyokong penuh pencalonan Mussen untuk mempertahankan kerusi DUN Batang Ai yang telah dimiliki oleh pihak BN semenjak dari dahulu lagi.

“Beliau (Mussen) layak menjadi calon. Ini kerana beliau sebelum ini mempunyai pengalaman berkhidmat di Jabatan Pertanian Sarawak sebagai seorang jurutera sebelum dipilih untuk menjadi calon BN bagi mempertahankan kerusi DUN Batang Ai.

“Atas sebab ini saya yakin bahawa beliau dapat melaksana usaha memajukan struktur pertanian terhadap semua rakyat di kawasan DUN Batang Ai sekiranya berjaya menjadi wakil rakyat di kawasan itu nanti,” katanya sambil menambah bahawa usaha ini akan dapat mempertingkat tahap ekonomi rakyat di kawasan berkenaan.

Beliau turut menambah bahawa kehadiran pihak pembangkang di kawasan Batang Ai sebenarnya tidak diperlukan memandangkan penduduk di kawasan DUN berkenaan masih lagi arus pembangunan daripada pihak BN.

Tamat.

No comments:

Post a Comment