Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

25 March, 2009

Jabu minta pemimpin kaum Dayak berhenti bertelagah




Caption:

1.BERITA BAIK...Jabu sedang mengumumkan peruntukkan untuk membina jalan di beberapa buah kawasan dalam daerah kecil Engkilili ketika berlangsungnya majlis hari ini.


2.KAGUM...Jabu sedang tertarik melihat cenderamata berupa pedang yang disampaikan oleh Tr Dundang ketika berlangsungnya majlis di Kandis sini hari ini.

ENGKILILI, Rabu (25 Mac) – Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang mahu para pemimpin kaum Dayak dalam negeri ini khususnya di kawasan Batang Ai untuk menghentikan pertelingkahan politik di antara satu sama yang lain.

Menurut beliau, pertelingkahan politik di antara barisan pemimpin kaum Dayak yang tidak sehaluan selama ini tidak membawa sebarang keuntungan terhadap rakyat yang berada di bawah pimpinan mereka.

“Lebih mengecewakan di sini ialah rakyat turut diseret sama dalam pertelingkahan yang ditimbulkan oleh para pemimpin mereka (kaum Dayak) gara-gara tidak sehaluan dalam hal politik.

“Pertelingkahan ini harus dihentikan kerana ianya secara tidak langsung boleh menjejaskan pelan pembangunan yang mahu dilaksanakan oleh kerajaan di kawasan masing-masing dari masa ke semasa,” katanya.

Jabu yang juga Menteri Pembangunan Luar Bandar berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Pemimpin Bersama Rakyat bertempat di Rumah Dundang anak Mujap, Kandis, dalam daerah kecil Engkilili, Sri Aman hari ini.

Selain itu beliau juga yakin bahawa rakyat di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Ai sudah matang dalam hal ehwal politik semasa di negeri ini lebih-lebih lagi ketika menjelang pilihanraya kecil kawasan terbabit pada 7 April kelak.

“Saya yakin rakyat di sana (Batang Ai) terutamanya dari kawasan luar bandar sudah tahu pihak manakah yang mempunyai kuasa untuk menaiktaraf hidup mereka menerusi perlaksanaan projek pembangunan di negeri ini.

“Justeru saya yakin bahawa rakyat di sana tidak akan bertindak mengundi calon pembangkang menjelang pilihanraya kecil ini nanti kerana pembangunan itu hanya akan sampai sekiranya mereka memilih calon dari pihak Barisan Nasional (BN),” katanya.

Hadir sama ialah Pengurus Besar Lembaga Penyatuan dan Pemuliharaan Tanah Sarawak (SALCRA), Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Isik Lutau, Datu Vasco Sabat Singkang, Pegawai Daerah Lubok Antu, Nelson Mujah Girie, calon BN untuk pilihanraya kecil DUN Batang Ai, Malcom Mussen Lamoh, para kakitangan SALCRA, ketua kaum dan rakyat dari sekitar kawasan terbabit.

Jabu menerusi majlis terbabit juga telah mengumumkan peruntukkan berjumlah RM500,000 untuk membina jalan berturap disamping memperbaiki jalan di sekitar kawasan Engkilili.

Tamat.

No comments:

Post a Comment