Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 March, 2009

Cedera sebab tak dengar cakap ibu (kes palau nih)

SRI AMAN, Khamis (19 Mac) – Kedegilan mendengar nasihat ibunya supaya berhenti minum arak menyebabkan seorang remaja lelaki mengalami luka serius di bahagian ibu jari kanannya di sebuah rumah panjang dalam kawasan Sri Aman malam tadi.

Kejadian dipercayai bermula apabila remaja lelaki berkenaan diajak oleh beberapa orang rakannya untuk meminum beberapa botol arak bermula dari waktu petang hingga ke jam 10 malam.

“Remaja itu kemudiannya pulang ke rumah untuk mengambil duit bagi membeli beberapa botol arak lagi untuk meneruskan aktivitinya bersama rakan-rakan yang sudah menunggu di rumah panjang.

“Ibu remaja terbabit yang melihat anaknya sudah dalam keadaan cukup mabuk disebabkan oleh pengaruh alkohol itu kemudiannya bertindak menasihatkannya supaya berhenti membeli arak demi kebaikan dirinya,” kata sumber.

Remaja berkenaan yang dipercayai marah terhadap nasihat yang disampaikan oleh ibunya kemudiannya bertindak mengocak sekeping zink yang menutup sangkar simpanan ayam keluarga sebagai tanda protes.

Namun tanpa disangka-sangka tindakan remaja terbabit mengocakkan kepingan zink terbabit telah menyebabkan ibu jari kanannya mengalami luka teruk sepanjang satu inci sehingga menyebabkan darah tidak berhenti mengalir.

“Si ibu yang terkejut melihat anaknya yang mengalami luka di ibu jari kanan itu kemudiannya bertindak meminta pertolongan daripada beberapa orang jiran untuk menghantarnya ke klinik yang berdekatan.

“Inilah masalah utama sekiranya mengamalkan tabiat meminum arak secara berlebihan kerana niat baik si ibu disalah anggap sebagai perbuatan untuk menghalangnya bergaul dengan rakan-rakan,” kata sumber.

Tamat.



1 comment: