Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 February, 2009

Sri Aman dan Betong bakal dihubungkan - Jabu


Caption: RASMI...Jabu (kiri) sedang menyaksikan majlis tandatangan surat perlantikkan jawatan oleh Piau (kanan) sambil disaksikan oleh Jack Aman (tengah) ketika berlangsungnya majlis hari ini.

SRI AMAN, Jumaat – Kerajaan kini mempunyai perancangan untuk menghubungkan Bahagian Betong dan Sri Aman dalam tempoh beberapa tahun akan datang kata Timbalan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang.

Menurut beliau salah satu cara perancangan untuk mempertingkat tahap perhubungan di antara kedua-dua bahagian ini adalah dengan membina sebuah jambatan merentasi Sungai Batang Lupar atau Sungai Batang Skrang.

Tanpa menyatakan nilai kos pembinaan untuk perancangan projek jambatan terbabit, Jabu menjelaskan bahawa kerajaan juga akan membangunkan kawasan tanah di sepanjang lalun perhubungan itu untuk menaiktaraf hidup penduduk.

“Kerajaan Barisan Nasional (BN) akan melaksanakan rancangan projek ini (pembinaan jambatan menghubungkan Betong dan Sri Aman) apabila keadaan ekonomi sedunia sudah pulih kelak,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Kemudahan Infrastruktur berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Angkat Sumpah Ahli-Ahli Majlis, Majlis Daerah Sri Aman 2009 bertempat di bilik persidangan MDSA hari ini.

Selain itu Jabu juga percaya kawasan Sri Aman akan berubah wajah dalam tempoh lima tahun akan datang apabila pelbagai kerajaan sedang giat melaksana beberapa buah projek pembangunan di sini.

Ianya jelas beliau termasuklah perlaksanaan projek jelapang padi Lingga-Stumbin-Banting, pembinaan bandar baru Sri Aman fasa I dan projek pengindahan Tebingan Sungai Sri Aman.

“Kesemua projek ini jelas menunjukkan bahawa kerajaan BN sentiasa berusaha untuk membangunkan hidup penduduk di kawasan ini termasuk dari segi peningkatan kemudahan infrastruktur, perhubungan dan sosialti mereka,” kata beliau.

Hadir sama ialah Menteri Muda Kemajuan Tanah, Datuk Francis Harden anak Hollis, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong anak Ngipa, Walikota Sri Aman, Piau anak Inggot, Setiausaha MDSA, Jack Aman Luat, para pegawai kerajaan dan ahli MDSA itu sendiri.

Jabu menerusi majlis berkenaan telah menyaksikan upacara angkat sumpah oleh 25 orang kanselor yang dipilih untuk meneraju MDSA bagi tahun ini. 16 daripada 25 kanselor ini adalah merupakan muka lama manakala sembilan orang lagi adalah merupakan muka baru.

Tamat.

No comments:

Post a Comment