Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 February, 2009

Sokanjaya Sri Aman akan adakan kempen derma darah pada 26 Feb

SRI AMAN, Rabu (25 Feb) – Kelab Sokanjaya (Jabatan Kerja Raya) Bahagian Sri Aman akan menganjurkan aktiviti Kempen Menderma Darah 2009 bertempat di Hospital Bahagian Sri Aman bermula jam 9 pagi esok (26 Februari).

Jurucakap penganjur ketika dihubungi berkata tujuan utama kempen derma darah tersebut diadakan adalah untuk membantu pihak hospital mempertingkatkan stok bekalan darah agar masalah kekurangan darah akan berupaya ditangani pada masa ianya amat diperlukan.

“Kerajaan sentiasa mengimport bekalan darah daripada beberapa buah negara memandangkan institusi perubatan tempatan mengalami masalah kekurangan darah bagi kegunaan semua pesakit yang amat memerlukan di hospital.

“Maka kita sebagai ahli masyarakat tempatan haruslah sedar bahawa sumbangan peribadi melalui penyertaan masing-masing terhadap kempen derma darah ini akan membantu meringankan beban pesakit di hospital dan kerajaan kita,” katanya.

Selain itu katanya, masyarakat tempatan di sekitar daerah ini perlulah sedar akan tanggungjawab diri masing-masing untuk membantu para pesakit yang amat memerlukan bekalan darah bagi meneruskan hidup mereka.

Tanpa sumbangan darah daripada masyarakat tempatan di daerah ini kata beliau maka tanggungan Institut Bank Darah akan bertambah berat dan ini sekaligus boleh mendatangkan kesan terhadap para pesakit di hospital yang memerlukan bekalan darah.

“Masyarakat Malaysia selama ini dianggap sebagai masyarakat yang prihatin maka melalui kesempatan ini saya berharap agar mereka membuktikan sifat keprihatinan masing-masing dengan menjayakan kempen derma darah ini demi kebaikan bersama.

“Bantulah para pesakit di hospital yang amat memerlukan darah untuk terus hidup melalui penyertaan anda terhadap kempen derma darah ini,” katanya.

Beliau juga turut menambah bahawa program derma darah ini mampu mengukuhkan lagi hubungan perpaduan dan kerjasama di antara ahli Kelab Sokanjaya Sri Aman Bahagian Sri Aman dengan orang ramai dari sekitar bandar Sri Aman ini.

Justeru, beliau berharap agar kesemua golongan masyarakat termasuk kakitangan kerajaan dan swasta mengambil bahagian dalam kempen derma darah ini nanti demi membantu pihak hospital mempertingkatkan bekalan darah untuk kegunaan para pesakit yang amat memerlukan di masa akan datang.

Tamat.....




No comments:

Post a Comment