Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 February, 2009

Saya tidak bertanding - Mujah

SRI AMAN, Jumaat (27 Feb) – Pegawai Daerah Lubok Antu, Nelson Mujah anak Girie telah mengesahkan bahawa beliau tidak akan bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) N.29 Batang Ai menjelang pilihanraya kecil ini nanti menurut laman web sarawakupdate.com.my kelmarin.

Laman web berkenaan pada hari Selasa lalu telah memberitahu bahawa beliau menerusi laman web Malaysiakini.com bakal menjadi calon untuk mengisi kekosongan kerusi terbabit setelah kematian penyandangnya iaitu Datuk Dublin Unting anak Ingkot pada hari yang sama.

“Saya sering mengikut wakil rakyat di kawasan ini (Lubok Antu) kerana ianya sebahagian dari tugas selaku Pegawai Daerah dan bukannya bertujuan untuk melobi mereka bagi mendapatkan kerusi berkenaan (DUN N.29 Batang Ai).

“Saya sering turun padang untuk memantau perlaksanaan projek pembangunan dan masalah rakyat di kawasan daerah Lubok Antu selama ini. Tidak pernah terlintas di fikiran saya untuk menjadi calon di DUN ini...kami tidak pernah membincangkannnya,” jelas beliau di laman web berkenaan.

Oleh itu Mujah menerusi laman web berkenaan meminta semua pihak berhenti untuk mengaitkan nama beliau dengan pilihanraya kecil DUN N.29 Batang Ai ini kelak dan Ketua Menteri, Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud telah pun menyatakan bahawa calon Barisan Nasional (BN) adalah orang tempatan dari kawasan DUN berkenaan.

“Lagipun kita adalah golongan orang berbudaya...maka tunjukkan rasa hormat anda semua kepada keluarga mendiang Datuk Dublin Unting anak Ingkot,” tambah beliau.

Sementara itu Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Douglas Uggah anak Embas ketika dihubungi laman web berkenaan menafikan spekulasi yang mengaitkan nama adiknya iaitu Nelson Mujah berhubung pemilihan calon untuk bertanding di kerusi terbabit.

Beliau mendakwa spekulasi terbabit adalah usaha terancang untuk memecahbelahkan perpaduan BN dan menarik perhatian orang ramai dari isu pertelingkahan dalaman parti Pakatan Rakyat.

”Mereka kini menghadapi masalah berhubung isu pemilihan calon mereka tidak seperti BN. Lagipun Ketua Menteri telah menyatakan secara terang bahawa calon BN untuk kerusi terbabit adalah orang tempatan di situ...yang bermaksud bahawa adik saya (Mujah) keluar dari kontek isu ini memandangkan beliau berasal dari Balingian,” katanya.

Uggah percaya bahawa pihak kepimpinan Pakatan Rakyat sedang berusaha keras untuk melaga-lagakan parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) dan Parti Rakyat Sarawak (PRS) dengan menuduh bahawa PBB membuli PRS demi menimbulkan kemarahan dikalangan ahli PRS.
Tamat.


No comments:

Post a Comment