Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

22 February, 2009

Peserta SALCRA Roban terima dividen dan surat hakmilik tanah


Caption:MANFAATKAN…Jabu menyampaikan wang pampasan tanah kepada salah seorang penduduk ketika berlangsungnya majlis terbabit sambil disaksikan oleh (dari kanan) ialah Wahab, Peter dan Jelaing.

BETONG, Ahad (22 feb) - Kerajaan menerusi Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Sarawak (SALCRA) telah membayar sejumlah RM295 juta wang dividen kepada 16,000 peserta daripada 18 estet seluruh Sarawak sejak SALCRA beroperasi pada tahun 1986.

Timbalan Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu berkata, ini menunjukkan SALCRA telah berjaya menaikkan taraf ekonomi kepada pemilik tanah terbiar terutamanya dikalangan mereka yang menetap di kawasan luar bandar.

“Ini sekaligus menangkis dakwaan parti pembangkang yang sebelum ini telah mendakwa bahawa SALCRA gagal menaikkan taraf hidup rakyat disamping merampas tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) milik rakyat.

“Jikalau boleh saya hendak mengajak kesemua pemimpin parti pembangkang yang sebelum ini amat petah bercakap mengenai dakwaan terbabit untuk hadir sendiri bagi menyaksikan majlis ini sekarang,” katanya sambil menambah bahawa majlis ini membuktikan dakwaan mereka tidak benar selama ini.

Jabu yang juga Menteri Pembangunan Luar Bandar berkata demikian ketika berucap merasmikan Majlis Penyampaian Cek Pampasan Tanah di Bahagian Betong dan Penyerahan Surat Hak Milik Tanah kepada peserta Projek SALCRA di Dewan Serbaguna Ladang Kelapa Sawit SALCRA Roban Selatan, Betong hari ini.

Justeru itu beliau menasihatkan para penduduk terutamanya yang tinggal di kawasan luar bandar agar menepis segala dakwaan negatif berhubung projek penanaman kepala sawit di kawasan masing-masing.

Hadir sama dalam majlis itu Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Jelaing Mersat, Menteri Muda Pertanian, Datuk Peter Nyarok, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kalaka, Wahab Aziz, Pengurus Besar SALCRA, Datu Vasco Sabat Singkang dan Penguasa Jabatan Tanah dan Survei Betong, Peggy Ronin.

Jabu, selaku pengerusi SALCRA telah menyampaikan wang dividen berjumlah RM14.43 juta kepada penerima dari empat buah estet dalam kawasan daerah Saratok iaitu Roban Selatan, Roban Utara, Saratok dan Saribas bagi tahun 2008.

Dalam masa yang sama Jabu juga turut menyerahkan sejumlah 1,192 surat Hak Milik Tanah kepada peserta SALCRA dari 98 buah rumah panjang dan kampung di Wilayah Saratok.

Disamping itu beliau diberi penghormatan untuk menyampaikan wang pampasan berjumlah RM731,000 kepada 112 pemilik tanah di kawasan terbabit.

Tamat.



Tamat….




No comments:

Post a Comment