Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

20 February, 2009

Letupan di bangunan baru berdekatan bangunan Lot 916 gemparkan penghuni


Caption: TIDAK TERJEJAS...Anak panah hitam menunjukkan tempat berlakunya letupan hasil yang disebabkan oleh kebocoran saluran mesin penghawa dingin untuk kegunaan stor simpanan stok daging milik sebuah kedai menjual daging segar tidak berfungsi hari ini.

SRI AMAN, Jumaat (20 Feb) – Penghuni di bangunan Lot 916, Jalan Hospital dalam bandar Sri Aman gempar apabila berlakunya letupan dalam dinding sebuah bangunan baru berdekatan kawasan ini sekitar jam 9.50 malam tadi.

Kejadian letupan terbabit bukan sahaja mengemparkan penghuni di bangunan Lot 916 terbabit malah turut menarik perhatian para pelanggan dan pekerja Restoran Makanan Laut Ellison yang terkejut mendengar bunyi letupan bising di kawasan berkenaan.

Sebelum berlakunya kejadian terbabit, para kakitangan Utusan Sarawak sedang duduk berehat di belakang bangunan baru terbabit apabila sekeping zink dengan ukuran sepanjang lima kaki yang dilekatkan di dinding bangunan baru berkenaan ‘mengembang’ secara tiba-tiba.

Keadaan kepingan zink yang mengembang secara tiba-tiba ini telah menarik perhatian kakitangan Utusan Sarawak sebelum ianya meletup dan mengeluarkan nyala api yang besar dari kepingan besi terbabit.

Ianya secara tidak langsung menyebabkan para kakitangan Utusan Sarawak termasuk penulis sendiri bertempiaran lari dari tempat lokasi terbabit kerana khuatir bahawa kejadian ini mungkin boleh mendatangkan kecederaan serius terhadap diri masing-masing.

“Kejadian letupan yang berlaku di dinding bangunan baru terbabit berpunca dari paip penyalur gas dari sebuah enjin bagi kegunaan stor penyejuk daging yang telah bocor sehingga melepaskan sejumlah besar kandungan gas ke udara,” kata sumber.

Utusan Sarawak turut difahamkan bahawa kejadian tersebut menyebabkan stor penyejuk daging dalam sebuah kedai jualan daging segar di sebelah bangunan baru terbabit tidak dapat berfungsi untuk hari ini.

Tinjauan rambang oleh Utusan Sarawak mendapati bahawa kejadian letupan gas ini tidak menyebabkan kepingan zink berkenaan tercabut dari dinding bangunan baru tersebut.

Tamat.



1 comment:

  1. what a news..but it funny thou..hope the writter not pee in his pants..haha(sori for laughing but i cant help it)

    ReplyDelete