Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 February, 2009

Fiesta Budaya Belia Malaysia 2009 di Mini Stadium Sri Aman pada 7 Mac ini


Mugshot: SHYENNIER JEAN SERIT

SRI AMAN, Rabu ( 25 Feb) – Pejabat Belia dan Sukan Bahagian Sri Aman dengan kerjasama Sekretariat Rakan Muda Bahagian Sri Aman akan mengadakan Fiesta Budaya Belia Malaysia 2009 bertempat di Mini Stadium Sri Aman pada 7 Mac ini.

Pegawai Belia dan Sukan Bahagian Sri Aman, Shyennier Jean anak Serit ketika dihubungi berkata fiesta yang akan bermula pada jam 8 pagi hingga 11 malam pada hari berkenaan akan mempertengahkan enam buah acara menarik.

Ianya termasuklah Pertandingan Tandak Melayu Sarawak (Berpasangan), Pertandingan Tarian Ngajat Iban Sarawak (Solo), Pertandingan Ratu Etnik Sarawak (Solo), Pertandingan Tarian Budaya Cina (Berkumpulan), Pertandingan Shuffle Berkumpulan (Lelaki) dan Pertandingan Tarian Poco-Poco Terbuka (Berkumpulan).

“Tujuan utama fiesta yang bakal ini diadakan di Mini Stadium Sri Aman pada 7 Mac ini kelak adalah untuk memupuk nilai-nilai budaya setiap kaum di kalangan semua belia dalam bandar Sri Aman ini.

“Dengan adanya fiesta sebegini kita berharap agar kesemua belia dapat memelihara dan menjaga budaya yang terdapat dalam setiap kaum di negeri ini demi kebaikan golongan generasi muda pada masa akan datang,” katanya.

Fiesta Budaya Belia Malaysia 2009 menurut Jean juga secara tidak langsung dapat menarik perhatian orang ramai dalam bandar Sri Aman yang gemar menonton aktiviti kebudayaan setiap kaum seperti Tarian Tandak Melayu, Ngajat dan Tarian Budaya Cina.

Kehadiran orang ramai pada 7 Mac ini di Mini Stadium Sri Aman kelak kata beliau secara tidak langsung dapat mewujudkan hubungan perpaduan yang lebih erat dan kukuh dikalangan penduduk berbilang kaum dalam daerah ini.

“Pertandingan ini terbuka kepada orang ramai dan tiada bayaran dikenakan untuk penyertaan masing-masing dalam setiap acara yang diadakan menerusi penganjuran fiesta ini.

“Justeru mereka yang berminat untuk menyertai pertandingan ini boleh menghubungi pejabat kami di talian 083-326228, Awang Magerib Awang Anie di talian 014-8763123 dan Sulaiman Amut di talian 013-8035800,” kata Jean.

Tamat.

No comments:

Post a Comment