Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

24 February, 2009

Cerita politik di Batang Ai panas...

SRI AMAN, Selasa (24 Feb) – Kematian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batang Ai, Datuk Dublin Unting anak Ingkot pada jam 1.25 pagi hari ini secara tidak langsung telah menghangatkan lagi cerita politik di kawasan DUN terbabit hari ini.

Sumber dari sebuah laman web sarawakupdate.com.my dipetik sebagai berkata bahawa terdapat beberapa ahli politik senior ketawa apabila laman web Malaysiakini.com memberitahu Pegawai Daerah Lubok Antu, Nelson Mujah anak Girie bakal menjadi calon baru untuk mengisi kekosongan kerusi terbabit.

Mujah menerusi laman web terbabit dinyatakan adalah adik kepada Naib Kanan Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) iaitu Datuk Douglas Uggah anak Embas yang juga merupakan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar.

“Atas sebba ini, Mujah mungkin akan diarahkan untuk menyertai salah sebuah parti komponen Barisan Nasional (BN) iaitu Parti Rakyat Sarawak (PRS) yang mempunyai hak ke atas kerusi DUN N.29 Batang Ai sebelum ini.

“Bagaimanapun Mujah bukan berasal dari kawasan berkenaan (Batang Ai, Lubok Antu)...lagipun beliau selama ini aktif turun padang disebabkan oleh tugas selaku pegawai daerah di kawasan terbabit,” kata sumber berkenaan.

Sumber dari laman web berkenaan juga menambah bahawa pihak PBB tidak akan masuk campur dalam hal urusan dalam PRS terutama sekali berhubung hal pemilihan calon baru untuk kerusi ini kelak.

Spekulasi ini juga kata sumber mungkin disebabkan oleh tindakan terancang yang cuba ingin menggugat hubungan kerjasama di kalangan ahli parti BN khasnya PBB dan PRS oleh ahli PRS yang telah merajuk sebelum ini

“Anda mesti ingat bahawa bahawa PRS kini sedang mengalami masalah dalaman dan terdapat pihak tertentu yang cuba mengambil kesempatan berhubung kontroversi dan pendekatan mereka mengenai politik.

“Bagaimanapun PRS masih lagi teguh dan masih melaksanakan peranan mereka dalam komponen parti BN di negeri ini,” kata sumber.

Sementara itu bekas Setiausaha Sulit kepada mendiang Datuk Dublin Unting iaitu Nelson Naga Alam yang ketika ini sering disebut-sebut sebagai calon pengganti beliau yang terdekat memilih untuk lebih mengingati komiten dan jasa mendiang ketika melaksanakan tugas sebagai Menteri Muda Permodenan Pertanian dan ADUN Batang Ai terbabit sebelum disahkan meninggal dunia pada hari ini.

Tamat.

No comments:

Post a Comment