Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

29 January, 2009

Penghuni bilik sewa merunggut 'tauke' kunci bekalan air

SRI AMAN, Jumaat (30 Jan) – Beberapa orang penghuni bilik sewa di sebuah bangunan perniagaan di bandar ini merungut apabila tuan rumahnya secara tidak sengaja telah mengunci saluran bekalan air untuk kegunaan para penghuni terbabit semenjak empat hari lalu.

Utusan Sarawak yang secara kebetulan berkunjung ke bilik seorang rakan penyewa di bangunan terbabit mendapati bahawa tuan rumah bilik sewa itu telah pun pulang ke Sarikei untuk menyambut perayaan Tahun Baru Cina 2009 bersama ahli keluarganya di sana.

Senario ini menyebabkan tujuh orang penghuni bilik sewa berkenaan menumpang mandi di rumah rakan-rakan atau saudara mara mereka disebabkan ketiadaan bekalan air berkenaan semenjak 26 Januari lalu.

“Kami di sini tidak mandi, membasuh pakaian dan memasak semenjak tuan rumah kami pulang ke kampung halamannya di Sarikei untuk menyambut Tahun Baru Cina 2009 di sana,” kata seorang penyewa yang hanya dikenali dengan nama panggilan Mac.

Menurut Mac, tuan rumah terbabit seharusnya mengutamakan kepentingan para penyewanya di sini sebelum membuat keputusan untuk pulang ke kampungnya halamannya untuk menyambut perayaan berkenaan.

Kelalaian tuan rumah itu berhubung permasalahan ini sememangnya tidak boleh diterima oleh beliau sendiri bersama enam orang penyewa yang lain sehingga ada diantara mereka yang nekad mahu berpindah ke bilik sewa baru menjelang bulan hadapan kelak.

“Kami tidak mahu menyewa bilik daripada tuan rumah yang hanya tahu mengaut keuntungan semata-mata tetapi tidak mengutamakan kebajikan setiap penghuninya di sini.

“Kami bayar sewa bilik ini begitu juga dengan bekalan air serta elektrik untuk setiap bulan. Tuan rumah itu harus meneliti dahulu perkara ini sebelum pergi bercuti tanpa memikirkan keperluan kami di sini,” katanya.

Sehingga berita ini ditulis, Utusan Sarawak telah dimaklumkan bahawa tuan rumah bilik sewa ini mungkin akan pulang semula ke bandar ini menjelang hari Isnin minggu hadapan.

Tamat.

No comments:

Post a Comment