Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

27 January, 2009

Penduduk Sri Aman kempunan saksikan Gerhana Matahari Anulus


Caption: TIDAK SABAR...Tagok (kiri) dan rakannya Solomon (kanan) cuba memeriksa keadaan matahari sekiranya berlaku fenomena Gerhana Matahari Anulus sebelum hujan lebat turun di perkampungan mereka kelmarin.

SRI AMAN, Selasa (27 Jan) – Hasrat para belia dari sekitar Sri Aman untuk menyaksikan fenomena Gerhana Matahari Anulus atau Separa yang dijadualkan berlaku kelmarin tidak kesampaian apabila hujan turun di beberapa buah tempat dalam daerah ini bermula jam 1.15 petang hingga jam 6.30 petang kelmarin.

Rata-rata para belia khususnya mereka yang meminati kejadian yang berkaitan dengan bidang angkasa lepas telah membuat persiapan awal untuk menyaksikan fenomena Gerhana Matahari yang telah menyentuh cakera matahari pada jam 4.30 petang kelmarin.

Solomon Karin, 26, dari Kampung Selantik Ili, dalam daerah kecil Pantu, Sri Aman terpaksa akur dengan cuaca hujan yang turun tanpa henti bermula dari waktu tengahari hingga lewat petang kelmarin.

“26 Januari adalah tarikh yang cukup bermakna bagi diri saya untuk menyaksikan fenomena Gerhana Matahari Anulus bersama rakan-rakan tetapi cuaca hujan yang melanda di sini semalam telah membantutkan hasrat kami,” katanya ketika ditemui Utusan Sarawak.

Sambil menyatakan rasa akurnya terhadap cuaca hujan yang melanda semalam, beliau berharap agar fenomena Gerhana Matahari akan berulang semula di negara ini pada masa akan datang.

Kejadian cuaca hujan yang melanda daerah ini semalam turut mengecewakan Tagok anak Sebun, 21, apabila beliau menunggu berlakunya fenomena Gerhana Matahari Anulus ini bermula dari awal pagi semalam.

Beliau menunggu berlakunya fenomena Gerhana Matahari Anulus terbabit apabila dimaklumkan oleh rakan-rakannya mengenai tarikh berlakunya fenomena beberapa hari sebelumnya.

“Percaya atau tidak saya sudah mula ‘mengintip’ kedatangan Fenomena Gerhana Matahari Anulus ini bermula dari waktu awal pagi semalam kerana saya tidak dimaklumkan secara tepat oleh rakan-rakan tentang waktu kejadian ini akan berlaku,” katanya.

Tinjauan rambang Utusan Sarawak mendapati bahawa rata-rata para belia menggunakan cermin mata gelap, bungkusan gula-gula berjenama Kiss Me dan kulit gula-gula berjenama Hack untuk cuba melihat fenomena Gerhana Matahari Anulus.

Malahan terdapat juga para belia yang bertindak mengasap cermin masing-masing dan diletakkan dalam sebuah besen penuh dengan kandungan air untuk menyaksikan kejadian ini secara selamat sehingga hasrat mereka terbatal gara-gara disebabkan oleh cuaca buruk kelmarin.

Tamat.








No comments:

Post a Comment