Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

18 January, 2009

Penduduk digalak berpersatuan kata Mong

SRI AMAN, Isnin (19 Jan) - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Begunan, Mong anak Dagang Masyarakat menasihatkan penduduk untuk lebih aktif dalam menubuhkan persatuan atau kesatuan dalam kawasan masing-masing di negeri ini.

Menurut beliau penubuhan persatuan di kawasan masing-masing adalah amat penting demi membantu menaiktaraf hidup penduduk di negeri ini disamping mengeratkan lagi hubungan perpaduan di kalangan mereka.

“Saya amat menyokong penuh penubuhan mana-mana persatuan terutama sekali yang membabitkan penyertaan kaum Dayak kerana ianya secara tidak langsung dapat membantu mengukuhkan kehormanian serta mencari dana untuk memajukan rumah panjang masing-masing,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap dalam majlis Makan Malam bersempena dengan Penubuhan Unit Serakup Indu Dayak Sarawak (SIDS) Rumah Untol Batu Besai di Mini Stadium Sri Aman baru-baru ini.

Untuk memajukan sesebuah rumah panjang terbabit, Mong menasihatkan golongan cerdik pandai agar ‘tidak kedekut’ untuk membantu penduduk yang kurang mahir bagi memajukan kawasan masing-masing.

Dengan kata lain Mong menekankan tentang betapa pentingnya faktor kerjasama di kalangan penduduk untuk membangunkan kawasan rumah panjang masing-masing menerusi aktiviti persatuan.

“Penduduk terutamanya kaum Dayak di negeri ini perlu mengambil peluang untuk menubuhkan persatuan ke arah mendidik mereka ini agar lebih berdikari dan proaktif untuk memajukan kawasan masing-masing.

“Menerusi persatuan ini juga, penduduk secara tidak langsung dapat mewujudkan saluran untuk berhubung dengan kerajaan atau wakil rakyat di kawasan masing-masing untuk urusan yang berkaitan dengan aktiviti pembangunan,” katanya.

Dalam majlis itu Mong telah memperuntukkan Projek Pembangunan Luar bandar (MRP) bernilai RM2,000 kepada Unit SIDS Rumah Untol, Batu Besai.

Majlis ini yang telah dirasmikan oleh Ahli Parlimen Sri Aman iaitu Masir anak Kujat turut dihadiri oleh Pengerusi SIDS cawangan Sri Aman, Roselyn Abunawas, Pegawai Penerangan Parlimen Sri Aman dan Lubok Antu, Whelton Lumpoi dan Geoffery Baja.

Tamat.....



No comments:

Post a Comment