Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

19 January, 2009

Krisis ekonomi di AS membimbangkan - Dismas dan Mura

SRI AMAN, Selasa (20 Jan) – Krisis kegawatan ekonomi yang melanda Amerika Syarikat pada masa sekarang sememangnya memberikan banyak impak ekonomi terhadap lain-lain negara.

Walaupun krisis kegawatan ekonomi yang melanda Amerika Syarikat tidak begitu di rasai dalam negara ini namun krisis terbabit sememangnya melahirkan rasa bimbang terhadap golongan belia khususnya mereka yang sedang bekerja di syarikat swasta pada masa sekarang.

“Apabila Western Digital mahu menghentikan operasinya di Kuching sebelum ini, saya bersama rakan-rakan yang bekerja di kilang terbabit mula berasa bimbang terutamanya mengenai masa depan kami.

“Kami tidak tahu ke mana halatuju kami sekiranya kilang ini akan diberhentikan operasinya kelak,” menurut seorang pekerja kilang terbabit yang berasal dari Selantik Ili, Pantu, Sri Aman iaitu Mura, 40 tahun.

Beliau yakin bahawa krisis kegawatan ekonomi yang melanda Amerika Syarikat pada masa sekarang sememangnya memberikan impak terhadap kebanyakkan negara-negara di Asia berdasarkan kepada contoh berkenaan (penutupan Western Digital).

Seorang penyelia cawangan syarikat penyediaan khidmat keselamatan di bandar ini iaitu Dismas, 30, kini sedang bersedia untuk mengumpul duit simpanannya sendiri sekiranya impak kegawatan ekonomi ini menjadi semakin teruk dalam negara ini pada masa akan datang.

“Saya ada membaca suratkhabar pada waktu pagi hari ini yang menyatakan bahawa sejumlah 500,000 pekerja dalam negara akan dibuang kerja disebabkan oleh krisis kegawatan ekonomi pada masa sekarang.

“Saya bimbang perkara ini akan membabitkan saya. Justeru saya terpaksa bertindak sekarang untuk merancang untuk memulakan perniagaan sendiri sekiranya perkara ini berlaku terhadap diri saya kelak,” katanya ketika ditemui Utusan Sarawak.

Terdahulu, Amerika Syarikat bakal menyediakan pelan tindakan ekonominya sendiri apabila Barrack Obama, iaitu bakal Presiden Amerika Syarikat yang Ke-44 mengangkat sumpah sebagai presiden barunya esok (21 Januari).

Tamat.

No comments:

Post a Comment