Arkib News Utusan Sarawak Sri Aman

Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak cawangan Sri Aman. Mail kepada penulis ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran berita secara percuma. Thank u boss. Blog terbaru sekarang ialah www.newsriamannews.blogspot.com.

28 January, 2009

Kehadiran DAP tidak perlu digusari - Harden

Mugshot: DATUK FRANCIS HARDEN HOLLIS

SRI AMAN, Khamis (29 Jan) – “Saya tidak khuatir sekiranya Parti Tindakan Demoktarik (DAP) akan membuka cawangan partinya di sini (Sri Aman) dalam masa yang terdekat kelak,” kata Pengerusi Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) cawangan Simanggang, Datuk Francis Harden anak Hollis.

Beliau berkata demikian ketika diminta oleh Utusan Sarawak untuk mengulas mengenai kenyataan Setiausaha DAP Sarawak, Chong Chien Jen pada 24 Januari lalu yang mengumumkan bahawa parti pembangkang itu akan membuka cawangan partinya di sini dalam masa terdekat kelak.

“Malaysia adalah merupakan sebuah negara yang mengamalkan prinsip demokrasi dan itu adalah hak untuk mereka (DAP) sekiranya mahu membuka sebuah cawangan parti terbabit di kawasan Sri Aman dalam tempoh terdekat kelak.

“Jikalau itu kehendak mereka maka tiada mana-mana pihak pun yang boleh bertindak untuk menghalang DAP untuk menubuhkan cawangan partinya di kawasan ini,” jelas beliau.

Selain itu Harden juga yakin bahawa rakyat dari sekitar daerah Sri Aman akan terus menyokong teguh SUPP yang selama ini merupakan parti kedua terbesar dalam parti komponen Barisan Nasional (BN) Sarawak.

“BN Sarawak menerusi gabungan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), SUPP, Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Progresif Demokratik Sarawak (SPDP) ternyata berjaya melaksanakan banyak pembaharuan dalam hidup rakyat di negeri ini.

“Lagipun Sri Aman khususnya kini sudah pun berubah wajah dari segi pencapaian pembangunan. Justeru tiada sebab bagi rakyat untuk menyuarakan sokongan masing-masing terhadap pembangkang sekiranya mereka membuka cawangan DAP di sini (Sri Aman),” katanya.

Selain itu Harden juga turut menasihatkan rakyat di daerah ini untuk menolak segala hasutan pihak pembangkang mengenai keburukkan kerajaan demi tujuan kepentingan politik semata-mata.

Terdahulu Chong yang juga Ahli Parlimen Bandar Kuching pada 24 Januari lalu telah mengadakan lawatan ke sekitar kawasan bandar Sri Aman sebelum beliau mengumumkan rancangan pihaknya untuk menubuhkan cawangan parti DAP di bandar ini.

Turut mengiringi lawatan beliau ialah Leon Jemat anak Jimmy Donald yang dipercayai bakal menerajui kepimpinan DAP di daerah ini setelah ayahnya iaitu Jimmy Donald yang sebelum ini juga pernah menjadi Ahli Parlimen Sri Aman (BN) meneraju Parti KeAdilan Rakyat (PKR) di Sri Aman pada masa sekarang.

Tamat.

No comments:

Post a Comment